На закрито заседание, КЕВР прие окончателно решение във връзка със заявление на "Водоснабдяване и канализация - Варна" ООД за одобряване на бизнес плана за развитие на ВиК оператора за периода 2017-2021 г. и утвърждаване на цени на ВиК услуги.

В съответствие с нормативните изисквания за публичност и прозрачност на дейността на Комисията, процедурата по вземане на окончателното решение е предшествана от открито заседание и обществено обсъждане на 11 април, с участието на ръководството на "Водоснабдяване и канализация - Варна" ООД и други заинтересовани страни.

Докладът на работната група и проектът за ценово решение са публикувани предварително на интернет страницата на регулатора, а обсъжданията са излъчени онлайн на интернет страницата на регулатора.

В решението на регулатора за цените на ВиК услугите на "Водоснабдяване и канализация - Варна" ООД, след извършен анализ на икономическата обосновка и на параметрите в бизнесплана на дружеството и след прилагане на ценообразуващия модел, цените на ВиК услугите за битовите потребители на обслужваната територия през 2017 г. е планирано да нараснат с 15,35%.

Предвижданата цена за трите услуги - доставяне на вода, отвеждане и пречистване на отпадъчните води за битови и приравнени към тях търговски, обществени и други потребители е 2.93 лв./куб.м. с ДДС. Предлаганите цени на ВиК услугите за тези групи потребители са значително под нивото на социалната поносимост на цената на ВиК услуги - 4,06 лв./куб. м.

Във връзка с измененията в Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационни услуги, съгласно които ВиК операторите прилагат принципа на единна цена на ВиК услуга на обособената територия, през новия регулаторен период дружеството ще прилага единна цена за услугата доставяне вода на потребителите.

Планираните инвестиции са в размер на 28,5 млн. лева като 58% от тях са предназначени за подобряване на услугата по водоснабдяване и 16% - за канализация. От дружеството залагат инвестиции и за пречистване на отпадъчните води и поставянето на нови водомери.

В изпълнение на своите законови функции и на съществуващата нормативна уредба, след внасянето на бизнес плана на 30 юни 2016 г. регулаторът провежда три работни срещи с представителите на "Водоснабдяване и канализация - Варна" ООД. След анализ на заложените в бизнес плана параметри, Комисията няколкократно го връщаше на заявителя за корекции.

В резултат на измененията в него са намалени заявените от дружеството цени на ВиК услугите за всяка от петте години на започващия нов регулаторен период 2017-2021 г. Според представителите на ВиК дружеството благодарение на оказаната от регулатора помощ са отстранени първоначалните недостатъци в бизнес плана на дружеството и с изпълнението му ще бъдат постигнати заложените цели - повишено качество на ВиК услугите, намаляване на загубите на вода по преносната мрежа и включване на нови обекти в инвестиционната програма.

На общественото обсъждане експертите от Националния браншови синдикат "Водоснабдител" - КНСБ, Съюза на ВиК операторите и Комисията за защита на потребителите също подкрепят бизнес плана на дружеството през новия регулаторен период и посочват, че реализацията на инвестиционната му програма ще гарантира устойчивото развитие посредством обновяване и модернизиране на инфраструктурата на обслужваната територия.