Столична община и Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) да контролират инвестициите на "Топлофикация". Това предложи на пресконференция омбудсманът Мая Манолова.

"Не съм се уморила да търся съдействие от всички институции за решаване на проблемите, които създава столичната топлофикация на софиянци. Бях на заседание на Столичния общински съвет, по време на което настоявах ръководството на Столична община да поиска информация за ефективността на инвестициите, които прави "Топлофикация". Това може да бъде направено от Столична община или КЕВР, заяви Манолова.

Обезщетение за абонатите без парно, обещават от Топлофикация

Обезщетение за абонатите без парно, обещават от Топлофикация

Изработвали методика за изчисляване на компенсациите, уверяват от дружеството

Инвестициите, които дружеството прави, влизат в цената на енергията, но какви са инвестициите и каква е тяхната възвръщаемост", пита Манолова. Според нея се харчат пари за информационна система, която не функционира, за мониторингова система и какво ли още не.

Фандъкова иска прокуратурата да нищи аварията в „Топлофикация”
Обновена

Фандъкова иска прокуратурата да нищи аварията в „Топлофикация”

Шефът на дружеството твърди, че системата се е превърнала в пробита лейка

"Ако дружеството има контрол от общината и КЕВР, ситуацията ще изглежда по друг начин. Когато се опитах да им привлека вниманието и да ги накарам да контролират дружеството, имаше тотално неразбиране. Някак си всеки трябва да си носи отговорността. Тук тя е и върху тези, които не осъществяват контрол", допълни Манолова.

От ЧЕЗ отричат повреда в станцията на Топлофикация-София

От ЧЕЗ отричат повреда в станцията на Топлофикация-София

Двете дружества ще си партнират

"Щом са решили, че прокуратурата може да им свърши работата, добре. Прокуратурата може да установи и доста други нелицеприятни факти. Странно е, че начинът, по който можеш да поискаш неустойката, не е описан в общите условия, което е пропуск на КЕВР", допълни омбудсманът Мая Манолова.

Напълно спират парното в четири столични района

Напълно спират парното в четири столични района

"Топлофикация" може да отнесе глоба до 1 млн. лв.

Припомняме, от 5 февруари авария остави няколко столични квартала без парно и топла вода в продължение на дни.

По отношение на аварията от последната седмица Манолова посочи, че "Топлофикация София" ЕАД дължи неустойка в размер на стойността на недоставената топлоенергия за времето на аварията, когато това време е повече от 48 часа.

Омбудсманът подчерта, че не е достатъчно "Топлофикация" да се откаже да събира от гражданите плащане за дните, в които са били без парно и топла вода, а трябва да има ангажимент с плащането на неустойка. Данните за подадената топлоенергия ден по ден и час по час се съхраняват само 30 дни", заяви Манолова, обяснявайки по този начин и посочената от нея дата - 1 март.

По думите й така на 1 март ще се изтрият данните за 1 февруари, на 2 март за 2 февруари, на 3 март за 3 февруари и т.н. Данните за месечната консумация на топлоенергия се съхраняват 36 месеца - това означава, че след 36 месеца ще можете да се провери изразходваното количество топлоенергия, но нте и по ден и час, а месечно.

"Така че, който е решил да търси неустойка, трябва да го направи до 1 март, защото след 1 март вместо да му върже мартеничка, "Топлофикация" може да му "върже тенекия", заяви Манолова.

Манолова обясни и че не може да гарантира, че обещаната от самата "Топлофикация" методика на изплащане на обезщетение ще бъде справедлива. По думите й всеки столичанин трябва да реши дали да си търси правата за неустойка или да чака действията на "Топлофикация".

Националният омбудсман е подготвил въпроси и към ръководството на "Топлофикация", и към държавния регулатор - КЕВР.

"Очаквам регулаторът да се събуди и да защити правото на хората да получат обезщетение за неудобствата, които са им причинени", каза още Мая Манолова.

По-късно през деня омбудсманът Мая Манолова изпрати въпроси до "Топлофикация София" ЕАД и КЕВР, с настояване да и бъдат върнати отговори в писмен вид.

Ето и въпросите:

"Топлофикация София" дължи на своите клиенти отговори на следните въпроси:

Как топлофикационното дружество ще определи и ще докаже времевия период за липсата на топлоподаване към засегнатите от авариите клиенти в Топлофикационен район "София-изток"?

Ще се създават ли констативни протоколи (индивидуални или общи за цялата сграда етажна собственост), с които се доказва липсата на нормално топлоподаване?

Как ще се определи какъв е размерът на неустойката за разглеждания период на авариите?

Как ще бъдат компенсирани потребителите на "Топлофикация София" - с пари, чрез приспадане на топлинна енергия или по друг начин?

В какъв срок "Топлофикация София" ще приема жалби от потребители с искане за неустойка по член 39, ал. 1 от Общите условия за продажба на топлинна енергия за битови нужди от "Топлофикация София" на клиенти в град София?

Има ли създаден механизъм от Топлофикация София по какъв начин ще приема получените искания за неустойки (в клиентски центрове, в каси на дружеството, по имейл и други)?

Как и в какъв срок ще се извършват проверки за достоверността на постъпилите жалби - искания за неустойки от абонати на топлофикационното дружество?

В какъв срок клиентите на дружеството ще си получат неустойките?

Начислената неустойка ще бъде ли посочена на отделен ред в съобщението към фактурата за топлинната енергия и за кой месец?

И въпроси към КЕВР:

Какъв контрол ще извърши КЕВР по защита на правата на клиентите на топлофикационното дружество, засегнати от каскадата от аварии в Топлофикационен район "София-изток"?

Какво ще направи КЕВР, за да гарантира, че информацията, снета от общите топломери и дешифрирана със специализирания софтуер, коректно ще бъде пренесена от "Топлофикация" в протоколите за качеството на топлоподаването в дните на авариите?