Mайор Валентин Терзиев е част от елита на българската военна авиация. Служи в единствената останала изтребителна авиобаза у нас - "Граф Игнатиево".
Там той е началник-щаб на ескадрила. Неговата мисия е да брани небето над България, разкрива "Нова телевизия".
"Ние сме на бойния си пост 24 часа в денонощието, дори хората да не го виждат. Показваме, че българските ВВС не са загубили своите способности и се надявам да ги съхраним в бъдеще", казва пред "Нова телевизия" ден преди Гергьовден майор Валентин Терзиев.
47-годишният Майор Терзиев пилотира МиГ-29 от години и е един от най-опитните летци на база "Граф Игнатиево". В най-важния ден за Българската армия - 6 май, той е избран да пилотира водещия изтребител МиГ-29 във формацията, която прелетя над столицата. С една цел:
"Надявам се този полет да бъде искрицата, която ще запали в душите на по-младото поколение, пламък който да ги води. Демонстрираме способности за разчистване на въздушното пространство. Това е основната ни задача. Това е част от задачите, които изпълняваме всекидневно с нашата летателна дейност", обясни тогава майорът.
"Опитен летец и чудесен човек" - така го описа и президентът Румен Радев, който също е пилот на МиГ-29, негов колега и командир в авиобазата.
"Най-важното в момента е съдбата на пилота. Познавам го като прекрасен човек и много добър професионалист. Очаквам в най-скоро време да имаме резултат от операцията по търсене и спасяване", посочи държавният глава.
До тази нощ майор Терзиев не е имал летателни инциденти.
Окръжната военна прокуратура в Пловдив е направила проверка в авиобаза "Граф Игнатиево", разпитани са свидетели, ще се преглежда и документация.
"Валентин Терзиев е отличен професионалист, добре подготвен и с право на инструктор", категорични са неговите колеги, информира БТА.
Всички единодушно потвърждават, че по време на службата му във ВВС не е имало никакви забележки към работата му и изпълнението на поставените му задачи.
Майор Терзиев е летял на L-39, МиГ-21 до 2015 година, а след това на МиГ-29.
"При такъв инцидент има различни версии и причини. Техниката на пилотиране трябва да се поддържа непрекъснато, много е важно какво е било времето, понякога в смутена атмосфера самолетът не може да издържи, важна е също добрата поддръжка на самолета, техническото състояние трябва да е перфектно", това каза в предаването "Денят на живо с Наделина Анева" по "Нова нюз" кап. Иван Марков, авиоинструктор.
Той допълни, че е възможна и летателна грешка, която може да се случи и на най-опитния пилот. За него, за да се минимизират те, е нужно редовно летене.
"Пилотът е пилот, когато лети, това важи за ВВС и гражданската авиация", категоричен бе авиоинструкторът.
Кап. Марков информира, че в развитите във военно отношение страни, включително и Русия, пилотите правят по 120-150 часа нальот на година.
GolaVoda
на 09.06.2021 в 23:20:08 #1Нещата се изясняват. Според сърбите, които са участвали целта се е спуската твърде бързо и летецът е свалил самолета ниско за да я достигне.. с други думи забил се е в земята..или в случая във водата. това е най-често срещаната катастрофа сред реактивните изтребители.. и е всъщност по вина на летеца....!!!..случваше се често докато имахме авиация.. не е преценил ...преценката се създава с тренинг, но не го е имал.. или го е загубил... Че е бил най-опитния сигурно.. е така.. щом е летял на миг 21 със сигурност е бил опитен миг 21 не е самолет а ракета и е смъртоносен.. той няма компютърна стабилизация на полета. Но като цяло вината за смъртта се пада на държавното ни управление .. На министър председателя и на министъра на войната за това, че не осигуряват на летците необходимите средства за подготовка.. а те са да летят.. Бог да го прости..дано от смъртта му да бъде извлечена някаква полза.