Неправителствената организация „Спаси София” смята, че има 10 важни причини против поскъпването на билетчето за градския транспорт. От организацията считат, че аргументите им трябва да бъдат чути от обществото заедно с аргументацията на общината.

От „Спаси София” са категорични, че увеличение от 60 % е недопустимо, без на пътниците да бъде предоставена осезаемо подобрена транспортна услуга. От организацията са категорични, че увеличаването на цената на билета ще доведе до пореден отлив на пътници и зачестяване на гратисчиите.

От „Спаси София” изреждат 10-те причини и аргументи към тях.

1. Не се предлага никакво подобрение на услугата срещу увеличението на цената от цели 60 %.
От организацията са категорични, че увеличаването на цената на единичния билет трябва задължително да се случи, след като бъде въведен удобен за всички почасов билет.

2. Увеличението идва във възможно най-неподходящия момент.
От организацията отчитат, че цените на бензина са ниски, а голям брой възлови кръстовища са затворени заради строителството на метрото. Сега бил моментът да се проведе кампания за сваляне на колкото се може повече хора от личните автомобили и качването им в градския транспорт. Така щели да се избегнати задръстванията в целия град. Покачването на цената на билета обаче щяла да доведе до отлив на пътници.

3. Значителна част от градския транспорт в София е бавен, занемарен и неадекватен.
В подкрепа на това си твърдение от организацията изтъкват, че по-голяма част от подвижния състав все още е стар и неудобен. Пътниците често били принудени да чакат дълго, често на необезопасени спирки без навеси. В същото време броят на линиите непрекъснато се намалявал.

4. Първо осезаеми подобрения на градския транспорт и чак след това увеличение.
Според „Спаси София” покачването на цената на билетчетата би било оправдано, след като хората почувстват продължителни подобрения и започнели да си връщат доверието в градския транспорт.

5. 60% от пътуващите ползват карти, а останалите 40%?
Кметът трябвало да направи всичко по силите си, за да привлече колкото се може пътуващи в градския транспорт. Ако бъдат изгонени пътуващите, сме щели да дишаме още по-замърсен въздух. Градските пространства пък щели да останат окупирани от автомобили.

6. Инвестициите в транспорта са почти изцяло финансирани с безвъзмездни средства от Европейския съюз.
От неправителствената организация обвиняват общината, че не е направила нищо, за да подобри ефективността на линиите: автобусите, тролейбусите и трамваите нито се движат по-бързо, нито са по-начесто.

7. ЦГМ се е доказал като безотговорен и незаинтересован стопанин.
Гратисчиите не се контролирали ефективно. Провал имало и при събирането на наложените глоби. Експертите от центъра не били представили икономически анализ за предложеното поскъпване на билетите.

8. Липсва дългосрочна стратегия за актуализация, приоритизация и ускорение на градския транспорт.
От „Спаси София” отбелязват, че за поредна година не било направено нищо за създаване на нови бус ленти, нови трамвайни и тролейбусни трасета. Липсвал дългосрочен план за актуализация и развитие на маршрутната схема на градския транспорт. Метрото не било интегрирано с наземния транспорт, критикуват още от НПО-то.

9. Липсва интегрираност и разнообразие на превозните документи.
Като минус се отбелязва това, че билетната система на метрото и на наземния транспорт не са интегрирани. Нямало карти за две наземни линии, две наземни линии и метро.

10. Новите карти не предлагат добра алтернатива за столичани.
От „Спаси София” смятат, че две от трите нови карти били по-скоро за нуждите на туристите и гостите на София, а не да вършат работа на столичани.