Демонтажът на паметника пред НДК продължава. Това заяви в студиото на БНТ кметът на София Йорданка Фандъкова.

Това запалване на крана внесе доста напрежение, създаде риск за живота и здравето на хората. За радост нямаше пострадали при този инцидент, каза Фандъкова. "Не коментирам нито естетически, нито идеологически теми. Паметникът е започнал да се руши още от времето, когато е бил открит, той е недовършен, открит е набързо", каза кметът.

Коментарът е за демонтиране на останки от разрушен паметник. Заключенията са много категорични, че самата конструкция се е компрометирала, металните части са повредени до степен, в която не могат да бъдат възстановени. Конструкцията трябва е демонтирана от гледна точка на безопасност, обоснова се Фандъкова.

Приоритет е възстановяване на паметниците на I и на VI-ти пехотен полк, които са били на мястото на мемориала "1300 години България". Те бяха разрушени във връзка с изграждането на парка на НДК. Като кмет съм длъжна да осигуря безопасността на хората, каза Фандъкова.

До октомври приключва ремонта на централния столичен булевард "Княз. Александър Дондуков".

Само павета по булевард "Княз Александър Дондуков"

Само павета по булевард "Княз Александър Дондуков"

Ремонтът започва на 4 юни

Най-тежкият обект за столичните ремонти е бул. "Княз Александър Дондуков", призна Фандъкова. От Министерството на културата (МК) не съгласуваха проекта ни за бул. "Дондуков" - предвиждаше се по трамвайните линии да има павета, а по активните ленти - асфалт. Съобразяваме се с МК и до края на октомври очакваме да приключи ремонта, заяви тя.

Тя обясни, че за пръв път в София правят бетонова стабилизация, върху която да се наредят паветата. "Проектът беше заложен с асфалтови ленти по местата, където се движат автомобилите, това щеше да даде по-голяма сигурност при работа. Заради разликата в цената при смяната на проекта се наложи да извадим част от заложените дейности. Ще правим компромиси в хода на изпълнение", обясни Фандъкова.

Припомняме, след остра обществена реакция бе решено да се смени проекта за реконструкция на столичния бул. "Княз Ал. Дондуков" и там да се запазят паветата не само в частта, където се движат трамваите, но и по платната.

Долу ръцете от паветата на "Дондуков", скочиха граждани
Обновена

Долу ръцете от паветата на "Дондуков", скочиха граждани

На обсъждането на присъстваше нито един представител на Столична община

За ремонта на бул. "Прага" има разрешение за строеж, в което се предвижда замяна на паветата с асфалт - там аргументите са сериозни, докато за бул. "Дондуков" е различно - той е в историческия център, обясни Фандъкова. Основният аргумент за бул. "Прага", че е малка отсечка с натоварено движение, с ленти, които минават до три спешни болници.

След издаване заповедта на министъра, срещу която от общината са възразили, няма как да връщаме със задна дата, да спрем работата - тя продължава, каза Фандъкова. Надявам се да приключим в срок, там движението е изключително натоварено.
Аз съм възразила официално, няма как да променим стойността на проекта, няма как да дадем повече пари на един избран вече изпълнител - подменени тротоари и осветление, каза кметът.

По ул. "Вашингтон" възстановихме паветата, но това е малка уютна улица, която запазва атмосферата на стария град, каза столичният градоначалник.

Фандъкова разказа, че предстои избор на изпълнител за доставка на нови мотриси по линията на трамвай №5. Реконструкция на трамвайната линия ще бъде с европейски средства по програмата "Региони в растеж". Там интервалът е на 4 минути, равнява се на движението на метрото, избира се изпълнител за доставка на нови трамваи, обобщи кметът.

Предстои втори етап на реконструкция на бул. "Монтевидео", останалата част от бул. "Овча купел" и разширението на "Цар Борис III". Реконструира се стария мост "Чавдар". Много са задачите, трудно можем да направим всичко, обобщи Фандъкова.

Затварят моста Чавдар за основен ремонт

Затварят моста Чавдар за основен ремонт

Предвижда се в рамките на 60 дни, докато тече

Запитана за протестите срещу небостъргачите и тенденцията за развитие на града, Фандъкова отговори: "Градът ни трябва да се развива, въпросът е как, в кои зони да има по-високо строителство. Хората са прави да се притесняват, изправени сме пред дилемата - спазването на закона и целесъобразността. Има места, на които хората с основание се притесняват".

Тя припомни, че и днес има протест кв. "Стрелбище" срещу изграждане на висока сграда на бул."Гешов" и бул. "България". Общината направи всичко възможно да не допусне това строителство, но има решение на съда, с което главния архитект е задължен да разреши това строителство. Надявам се с инвеститорите да намерим диалог, каза Фандъкова.

Не сме над закона. Както аз, така и главният архитект сме длъжни да спазваме закона. Категоричната ни позиция е, че трябва да има законови промени.

Тя очерта къде да има по високо строителство. В смесени многофункционални зони, в които няма лимит на височината, да се строи до 75 м, а в комплексните градски зони до 125 м високи сгради.

Фандъкова очерта и втория конфликтен момент в София - в ъглови имоти да се застроява над параметрите на общия устройствен план. Предвиждаме там да се ограничи до 50% над общия устройствен план. Това ще ни позволи да има развитие на града, но да се запазят традициите, обясни столичният градоначалник.

Очакват нови 60 газови автобуса. Те ще се движат в северните райони на София, където средната възраст на автобусите е 20 години. Провеждат се търгове за нови 120 автобуса.

Не само 200 нови автобуса, а средна възраст на автобусите - 5-6 години в следващите години. Правим процедури за електробуси. Модернизацията на градския транспорт върви, допълни Йорданка Фандъкова.