Леща от плаващ пясък и висок воден стълб от 19 метра довели до аварията в метростанция "Хаджи Димитър". Това обяви директорът на "Метрополитен" инженер Стоян Братоев на брифинг, след като вече седмица новият лъч на метрото в София остава затворен за движение.

Припомняме, че на 19 януари движението на столичното метро между метростанция "Театрална" и метростанция "Хаджи Димитър" бе временно спряно след дефект с релсовия път.

От днес се вкарват големи машини в проблемния участък.

Инженер Братоев уточни, че заради лещата от плаващия пясък бил увеличен водния натиск върху релсовия път на метрото. Движение на носещата конструкция няма.

Той обясни, че трябва да се разчисти бетонът от вторичната облицовка и да се изгради нова изолация. Бетонът е изключително здрав и трудно се премахва, посочи инженер Братоев. Това пък от своя страна забавя изпълнението на ремонта.

Шефът на метрото не се ангажира със срок за ремонта

Шефът на метрото не се ангажира със срок за ремонта

Все още не са ясни причините - най-вероятно Перловската река е наводнила трасето

По думите му с всяка следваща стъпка може да има изненади. Проблемът не е един единствен, а е комплексен, от няколко причини, изтъкна инж. Братоев.

Геоложките доклади показват, че водите на река Перловска са стигнали до терена на метрото. Получил се е воден стълб, който представлява воден натиск като в резултат на това хидроизолация е натиснала бетона и е повдигнала релсите.

Започнати са сондажи за устояване на водния натиск. В резултат на тези сондажи експертите попаднали на леща от плаващ пясък, която довела до допълнително напрежение, увеличен водния натиск и допълнително повдигане на релсите на метрото.

Повредата засяга вентилационната уредба между метростанциите "Театрална" и "Хаджи Димитър". Братоев показа и снимки на строежа на метрото и самата хидроизолация.

"Много е сложен въпросът, трябва да се пипа много бавно и внимателно, за да няма рецидиви в този участък. Трябва да направим решението за отстраняване на проблема", настоя инж. Братоев.

В други участъци на метрото няма такива екстремни ситуации.

Проблем с релсовия път затваря метростанция "Хаджи Димитър" за седмица

Проблем с релсовия път затваря метростанция "Хаджи Димитър" за седмица

Пътниците се превозват с автобуси

Една стотинка общината няма заплати за ремонта, но трудно може да се каже чия е вината за случилото се.

"Обектът е в гаранция и изпълнителите ще покрият ремонта", увери инж. Братоев. Все още не може да се каже каква неустойка ще бъде поставена на изпълнителя. Общината и държавата няма да влагат средства за ремонта, увери Братоев няколко пъти.

Столичният кмет Йорданка Фандъкова обясни, че най-важното за нея е сигурността на пътниците. Тя увери, че протоколите за сигурност в метрото са изключително сериозни. Със заповед на градоначалника в работата за отстраняване на проблема са включени и външни експерти. Направени били допълнителни проби на материалите.

"Работата върви бавно и не може да се даде конкретен срок за отстраняване на проблема", посочи Фандъкова. Когато има промяна в задачите, медиите ще бъдат информирани, обеща кметът.

Екстремни случаи ще има заради климатичните промени, но гаранциите на експертите трябва да бъдат не 100, а 150 процента, настоя Фандъкова, признавайки, че гражданите са очаквали да няма никакви проблеми.

Хората, които пътуват до метростанция "Театрална" могат да използват градския транспорт до столичния квартал "Хаджи Димитър" с един билет. Автобусите също ще бъдат увеличени.

Третата линия на метрото в участъка от "Хаджи Димитър" до "Красно село" в София влезе в експлоатация в края на август 2020 г. 

Вчера ЕС публикува най-големите 50 бенефициенти по ОСП и Кохезионните фондове във всяка държава-членка. За България  Според предварителния списък за България това е "Метрополитен" ЕАД - 96 588 874 евро.