Моделът на завладяната граница в Капитан Андреево започва да пуска пипала и към другите гранични пунктове.
Това е основният извод от разследването на Фондация "Антикорупционен фонд" (АКФ), първата част на което бе публикувана днес във видео материал. Най-общо става въпрос за десетки милиони левове такси за паркинги, санитарни и контролни пунктове и лаборатории.
Разследването е съсредоточено върху буферния паркинг с места за около 700 камиона, който заработи в близост до ГКПП "Дунав мост" при Русе в началото на летния сезон. Паркингът е изграден върху общински терен, но с частна инвестиция.
Разследването започва с анализ на процедурата, чрез която община Русе отдава общинския имот от 114 декара на частна фирма, свързана с лица, станали известни покрай скандала на граничния пункт при Капитан Андреево.
Закрилят ли държавни институции опити за нелоялна конкуренция и налагане на монопол, питат от АКФ, а с оглед на изложените впоследствие от тях факти, вероятно въпросът е и реторичен.
Във видео материала са показани съмнителни практики на оператора на построения върху терена и вече функциониращ частен буферен паркинг.
Първата част от поредицата разкрива как единствените две фирми, участвали в тръжната процедура, с която община Русе отдава правото на строеж върху имота, са пряко или косвено свързани с Размиг Керопе Чакърян - Ами, с когото се свързват операторите на паркинга на ГКПП "Капитан Андреево", а доскоро и граничната профилактична дезинфекция, събирането на държавни такси, лабораторията за фито-санитарен контрол и други, свързани с граничния контрол дейности.
"Първата индикация, че вероятно се касае за мултиплициране на схемата "Капитан Андреево", в която частни фирми години наред са контролирали важни дейности в изключителната компетентност на държавата, са замесените лица," коментира Лора Георгиева, правен експерт от АКФ.
Именно "Ай Би Ти Ти" ООД е единият участник в тръжната процедура, обявена от община Русе през лятото на 2022. Чакърян е управител на дружеството и собственик на 40% от капитала му. Останалите 60% принадлежат на бившия подуправител на БНБ - финансиста Емил Хърсев.
Към 4 ноември 2022 г., когато общината продава правото на строеж върху апетитния имот на току-що учредено дружество "Тир Паркинг Русе", Хърсев не фигурира в него. Едва няколко месеца по-късно, през февруари 2023 г., бившият подуправител на БНБ вече е мажоритарен съдружник във фирмата.
Налице е безспорната свързаност между участниците в тръжната процедура, което поражда съмнението, че става дума за състезание с предрешен финал, посочва Лора Георгиева от АКФ. По думите й е тревожен и начина на провеждане на процедурата, както и самия текст на договора между общината и частното дружество.
Проведената процедура и клаузите на договора не съответстват на добрите практики и не съдържат гаранции за защита на обществения интерес, твърдят от АКФ и очертават:
- - общината е обявила тръжната процедура в средата на август 2022 г. в разгара на отпускарския сезон;
- - срокът за подаване на документи е максимално кратък - две седмици и изтича на 02.09. преди края на летния сезон;
- - макар цената от малко над 18 млн. лв привидно да изглежда висока, изплащането й е разсрочено в изключително дълъг период от 30 години т.е. годишно общината получава по-малко от 600 000 лв;
- - продажната цена е определена произволно, без извършен икономически анализ;
- - не е извършен и анализ на техническия капацитет на изпълнителя да построи и стопанисва паркинга, нито на финансовите му възможности да стори това;
- - изпълнителят е учреден два дни преди крайния срок за подаване на оферти и нито той, нито едноличният му собственик "Елшица 99 ЕАД има опит в изграждане и опериране на подобни съоръжения;
- - гаранцията за изпълнение е в рамките на две вноски по договора и е изключително ниска;
- - неустойките по договора са изключително ниски спрямо цената на учреденото право на строеж (0,2%, 0,5% до 5%), като за база на изчисляваното се взема данъчната оценка на имота, която е многократно по-ниска от пазарната цена.
- - на изпълнителя не са възложени никакви задължения във връзка с реда и начина на ползване на паркинга след построяването му, т.е. след построяването на съоръжението общината няма никакъв контрол как то се ползва, на кого се предоставя, какви такси се събират и какви обекти се изграждат.
- - всички приходи, генерирани от експлоатацията на паркинга и от намиращите се на територията му търговски обекти отиват единствено в полза на частния инвеститор, а общината не получава нищо.
Тези факти водят до извода, че интересите на общината като собственик на имота не са добре защитени и става въпрос за изключително неизгодна за общината сделка, твърди Лора Георгиева.
"От друга страна, общественият интерес от това българо-румънската граница при Русе да има паркинг също не е защитен, защото след построяването на паркинга, общината няма никакъв контрол. Всичко зависи изцяло от добрата воля на частния изпълнител", допълва правният експерт на АКФ.
Както оттам отбелязват, икономическата логика на проекта също липсва. От няколко възможни алтернативи за построяване и стопанисване на буферния паркинг, община Русе избира тази, която да ѝ донесе най-малък приход.
Според Георги Ангелов, експерт икономист и университетски преподавател, общината е можела да реализира проекта самостоятелно и така да си гарантира приходи от десетки милиони годишно. На фона на натоварения трафик от тежкотоварни автомобили през граничния пункт при Русе и високия марж на печалба, инвестицията в проекта би се изплатила за година или две, твърди икономистът. Експертът счита, че при избрания вариант, би следвало общината да получава фиксирана сума плюс процент от печалбата на съоръжението или да се съкрати периода на отдаване на частния инвеститор.
В рамките на разследването екипът на Антикорупционния фонд не успява да зададе въпросите си към кмета на Русе Пенчо Милков. Тактично АКФ са насочени към заместника му Димитър Недев, който на свой ред дал думата на Елена Тодорова, началник на отдел "Правно-нормативно обслужване" в община Русе.
"По отношение на финансовия анализ няма достатъчен пазар в България, въз основа на който ние можем да прогнозираме каква би била печалбата и дали въобще ще има печалба", отговаря Тодорова на въпроса- наясно ли е била общината с финансовите перспективи на проекта.
Директорът на АКФ Бойко Станкушев призовава компетентните институции да се сезират по казуса и да изпълнят възложените им функции.
"Индикаторите за манипулирана обществена процедура са само върхът на айсберга," изтъква Станкушев. Очаквайте още разкрития, свързани с модела на функциониране на паркинга и дейностите по контрол на трафика през граничния пункт, които са изключително притеснителни и будят още по-сериозни въпроси, допълва още той.