Един от петте варианта, предложени за трасе на АМ "Струма" през Кресненското дефиле е подкрепен от жителите на Симитли - Източният вариант, съобщиха от агенция "Пътна инфраструктура".
По-рано през деня бе проведено обществено обсъждане в спортната зала "Септември" в града. Там бе представен Докладът за оценка на въздействието върху околната среда /ОВОС/ на инвестиционното предложение за обект: "Подобряване на трасето на лот 3.2 на АМ "Струма".
На срещата, на която присъстваха представители на неправителствени, бизнес и обществени организации. С тях бяха коментирани петте варианта за преминаване на магистралата през дефилето, като бяха представени различните възможности.
Мнението на проектантите и експертите, изготвили доклада по ОВОС, е че т. нар. "източен вариант" е най-компромисното решение за реализиране на проекта по отношение на опазване на околната среда, сигурността и безопасността на жителите, както и от икономическа гледна точка. При реализацията на проекта ще бъде предпазван живота и движението на животинските видове.
Набелязани са мерки за защита от шума на граждани, както и пътни връзки, които да улеснят движението в посока Банско и София. Този вариант гарантира и чистотата на въздуха, тъй като трафикът се разделя в две платна.
Източният вариант на трасе през Кресненското дефиле предвижда в посока София пътят да минава по ново трасе, а в посока Сандански да остане по стария път Е-79. Връзката между двете платна ще бъде осъществена чрез напречни връзки, като ще се използват съществуващите пътища и ще се изграждат нови пътни възли. Предвидени са общо 5 пътни възела - "Симитли", "Полето", "Мечкул", "Стара Кресна" и "Кресна". Ще бъде построена пътна връзка и със съществуващия път Е-79 в началото на обходния път на Кресна.
Според проекта на отсечката ще има и две големи площадки за търговия и отдих - с площ 17 декара на обходния път на Кресна в посока Кулата и 19 декара по новото трасе към София. Там хората от региона ще могат да продават продукцията си от мед, мляко и т. н., както го правят и в момента.
"Ако не реализираме строежа на АМ "Струма" от Симитли до Кресна, рискуваме да връщаме на ЕС над 1,2 млрд. лв., усвоени за строителството на участъците до момента, а Кресненското дефиле ще остане както е сега - път с огромен трафик и тежки катастрофи", заяви председателят на АПИ инж. Дончо Атанасов.
Специални изходи и входове ще се направят и за любителите на рафтинг спортовете по река Струма, като на среща с представители на клубовете ще се обозначат нужните подходи, които да залегнат в проекта.
На дискусията бе обяснено, че вариантът с изграждането на 15-километров тунел е неподходящ, тъй като районът около Кресна е най-сеизмично активният в България. Преди 100 години там е регистрирано земетресение с магнитут над 7-ма степен. Освен това, по първоначални оценки изграждането на съоръжението би струвало около 3 млрд. лева.
Според инженери, наличието на радиоактивни елементи в скалите ще доведе до тежки екологични последици. Причината е, чеза прокопаването на такъв тунел ще се изкара земна маса над 4 млн. куб. м, която не може да се използва за строителни цели и трябва да се депонира в специално депо, а строителството на такова би отнело най-малко 4 години. Отделно от това, от замърсяване с радиоактивни елементи са заплашени подземните води и реките.
Подкрепа на проекта в Симитли заяви и Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи. За 5 години в този участък от 15 км по данни на МВР са загинали 29 души, 130 са ранени. "
Категорична подкрепа бе дадена и от Камарата на строителите в България. От нейно име Мирослав Мазнев заяви, че ако не започне строителството на лот 3.2 на АМ "Струма" само след година трафикът от лот 3.1. на магистралата ще влезе в града и ще причини тапи и задръствания. Той посочи, че избраното трасе е екологично и икономически изгодно, а това се гарантира от техническите разработки, каквито никога не са правени за ОВОС у нас.
Областният управител на Благоевград Бисер Михайлов, заяви че с общественото обсъждане се решава съдбата на региона и на бъдещите човешки животи, чиято защита е най-важна.
"За мен разумният вариант е източният и трябва да го приемем, за да може в утрешния ден да пътуваме безопасно. Хората, които създават работни места и поминък в региона, също трябва да получат своята защита и гаранция, защото, докато ние говорим, в Сърбия, Македония и Гърция се строи и ако се забавим, транзитният трафик може да ни заобиколи", посочи Михайлов.