Един от петте варианта, предложени за трасе на АМ "Струма" през Кресненското дефиле е подкрепен от жителите на Симитли - Източният вариант, съобщиха от агенция "Пътна инфраструктура".

По-рано през деня бе проведено обществено обсъждане в спортната зала "Септември" в града. Там бе представен Докладът за оценка на въздействието върху околната среда /ОВОС/ на инвестиционното предложение за обект: "Подобряване на трасето на лот 3.2 на АМ "Струма".

На срещата, на която присъстваха представители на неправителствени, бизнес и обществени организации. С тях бяха коментирани петте варианта за преминаване на магистралата през дефилето, като бяха представени различните възможности.

Мнението на проектантите и експертите, изготвили доклада по ОВОС, е че т. нар. "източен вариант" е най-компромисното решение за реализиране на проекта по отношение на опазване на околната среда, сигурността и безопасността на жителите, както и от икономическа гледна точка. При реализацията на проекта ще бъде предпазван живота и движението на животинските видове.

Набелязани са мерки за защита от шума на граждани, както и пътни връзки, които да улеснят движението в посока Банско и София. Този вариант гарантира и чистотата на въздуха, тъй като трафикът се разделя в две платна.

Представят пет варианта на строежа на АМ "Струма" през Кресненското дефиле

Представят пет варианта на строежа на АМ "Струма" през Кресненското дефиле

Обсъждат предложенията през септември

Източният вариант на трасе през Кресненското дефиле предвижда в посока София пътят да минава по ново трасе, а в посока Сандански да остане по стария път Е-79. Връзката между двете платна ще бъде осъществена чрез напречни връзки, като ще се използват съществуващите пътища и ще се изграждат нови пътни възли. Предвидени са общо 5 пътни възела - "Симитли", "Полето", "Мечкул", "Стара Кресна" и "Кресна". Ще бъде построена пътна връзка и със съществуващия път Е-79 в началото на обходния път на Кресна.

Според проекта на отсечката ще има и две големи площадки за търговия и отдих - с площ 17 декара на обходния път на Кресна в посока Кулата и 19 декара по новото трасе към София. Там хората от региона ще могат да продават продукцията си от мед, мляко и т. н., както го правят и в момента.

"Ако не реализираме строежа на АМ "Струма" от Симитли до Кресна, рискуваме да връщаме на ЕС над 1,2 млрд. лв., усвоени за строителството на участъците до момента, а Кресненското дефиле ще остане както е сега - път с огромен трафик и тежки катастрофи", заяви председателят на АПИ инж. Дончо Атанасов.

Специални изходи и входове ще се направят и за любителите на рафтинг спортовете по река Струма, като на среща с представители на клубовете ще се обозначат нужните подходи, които да залегнат в проекта.

 

На дискусията бе обяснено, че вариантът с изграждането на 15-километров тунел е неподходящ, тъй като районът около Кресна е най-сеизмично активният в България. Преди 100 години там е регистрирано земетресение с магнитут над 7-ма степен. Освен това, по първоначални оценки изграждането на съоръжението би струвало около 3 млрд. лева.

Според инженери, наличието на радиоактивни елементи в скалите ще доведе до тежки екологични последици. Причината е, чеза прокопаването на такъв тунел ще се изкара земна маса над 4 млн. куб. м, която не може да се използва за строителни цели и трябва да се депонира в специално депо, а строителството на такова би отнело най-малко 4 години. Отделно от това, от замърсяване с радиоактивни елементи са заплашени подземните води и реките.

Подкрепа на проекта в Симитли заяви и Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи. За 5 години в този участък от 15 км по данни на МВР са загинали 29 души, 130 са ранени. "

Категорична подкрепа бе дадена и от Камарата на строителите в България. От нейно име Мирослав Мазнев заяви, че ако не започне строителството на лот 3.2 на АМ "Струма" само след година трафикът от лот 3.1. на магистралата ще влезе в града и ще причини тапи и задръствания. Той посочи, че избраното трасе е екологично и икономически изгодно, а това се гарантира от техническите разработки, каквито никога не са правени за ОВОС у нас.

Областният управител на Благоевград Бисер Михайлов, заяви че с общественото обсъждане се решава съдбата на региона и на бъдещите човешки животи, чиято защита е най-важна.

Националното финансиране на АМ "Струма" - безотговорно според Нанков

Националното финансиране на АМ "Струма" - безотговорно според Нанков

За това имало европейски средства

"За мен разумният вариант е източният и трябва да го приемем, за да може в утрешния ден да пътуваме безопасно. Хората, които създават работни места и поминък в региона, също трябва да получат своята защита и гаранция, защото, докато ние говорим, в Сърбия, Македония и Гърция се строи и ако се забавим, транзитният трафик може да ни заобиколи", посочи Михайлов.