В бюджета на пловдивското село Белащица няма постъпления от използването на кариерата, която е там. За хората остава прахоляка, шума и променената околна среда.

"Откакто съм станал кмет на селото никоя от двете фирми не е потърсила контакт с мен. Концесионната такса се е плащала в Община Родопи, но в селото и стотинка не е влезнала - нита за инфраструктура, за абсолютно нищо. Селото не е имало никаква изгода от дейността.". Това заяви пред БНР кметът на селото Костадин Николов. 

Измерват качеството на въздуха в Белащица

Измерват качеството на въздуха в Белащица

Резултатите ще има след направения анализ

Находището се експлоатира от две фирми, като днес, 3 февруари, изтича концесионният договор на втората от тях.

"Първо в тази кариера има много шум, второ, запрашеността е голяма и е голям кошмар за жителите на село Белащица. Прахолякът е огромен, постоянно се взривява, постоянно минават голям поток от автомобили, които притесняват местните жители", обясни Николов.

РИОСВ – Пловдив провери сигнал за запрашаване от кариера над с. Белащица

РИОСВ – Пловдив провери сигнал за запрашаване от кариера над с. Белащица

Срокът на концесията е 25 години и той изтича

Имаме три водоизточника, които не са включени във водопреносната мрежа заради кариерите. В Белащица има страшен недостиг на вода, обясни кметът.

Според Закона за кариерната дейност една кариера не може да бъде използвана повече от 50 години, така че всяко начало има и край, надява се той.

Павел Гемишев, общински съветник в пловдивската Община "Родопи", който е и представител на инициативния комитет "Стоп на кариерите в Белащица" обясни, че като инициативен комитет са имали една среща. На нея са присъствали представители на Министерството на енергетиката на концесионера, чиято концесия изтече през миналата година.

Жители на 4 села против удължаването на концесията на кариерите над Белащица

Жители на 4 села против удължаването на концесията на кариерите над Белащица

Местните продължават да се оплакват от замърсен въздух, шум и разбити пътища

Тогава се извърши една проверка на терена. За съжаление в нашата страна органите, които трябва да извършват проверка и да контролират такъв тип дейности не са на нивото, на което трябва да бъдат, каза Павел Гемишев.

При проверката бяха извършени някакви замервания, влезна се в някакви спорове. Нашите опасения за това, че не се спазват редица условия, заложени в Концесионния договор, се оправдаха. Но така или иначе представителите на Министерството на енергетиката към онзи момент по мое мнение се държаха неадекватно.

Ако трябва да бъдем точни, негодуванието и протестите на населението в село Белащица са от много време, те са още от 90-те години и преди това. На база на тази съпротива от населението беше направен този обходен път със средства на общината, за който тя изтегли кредит над 2 млн. лева.

Но с годините и инвеститорския интерес от страна на хора, които живеят в Пловдив и развитието на селото, обходният път се превърна в централен на новата зона на Белащица и старата част на селото. Имаше редица жалби и срещи, които имаха частичен успех, но не са това, което трябва да бъде в една европейска страна, обясни Гемишев.

По думите на Димитър Куманов от сдружение "Балканка" навсякъде в България проблемът с миннодобивната дейност е един и същ. В мига, в който някъде започне някаква такава дейност, независимо какво се случва след това и дали хората спазват всички видове решения и условия, всеки си прави каквото иска.

В решенията винаги се поставят условия, но после тези условия не се спазват от инвеститорите и няма кой да ги проверява, защото те се каймакът на бизнеса в България. Миннодобивната дейност е недосегаема.

Като типичен пример той посочи промените в Закона за концесиите. Независимо от дефектите по приемането, той (Законът за концесиите, последните промени бяха при третия кабинет на Бойко Борисов) е приет и е в сила. Съгласно този Закон концесиите се удължават безсрочно, колкото пъти поиска инвеститорът, толкова пъти се удължават.

Това не беше така, но заради такива случаи като този в Белащица, Законът беше променен, така че съм доста скептичен, че кариерите там ще бъдат спрени поне от Министерство на енергетиката, допълни Куманов.