
Основните рискови фактори са свързани с увеличаването на тъмната част от денонощието при запазено силно интензивно движение на МПС и пешеходци вечер и сутрин, показва анализ на "Пътна полиция" за произшествията в края на миналата година.
Основни фактори са също движение на водачи с несъобразена скорост на фарове, неправилно пресичане и движение на пешеходци, предимно с тъмни връхни дрехи, трудно забележими на светлината на фаровете, нерегулирани фарове, които осигуряват лоша видимост за водача, неизползване от пешеходците на предпазващи светлоотразители, влошена видимост поради усложнените метеорологични условия.
През месеците октомври-декември на миналата година са настъпили общо 2157 тежки пътно-транспортни произшествия, при които са загинали 272 души, а 2560са ранени.
При тъмнина, сумрак и при изкуствено осветление са настъпили 972 тежки ПТП (45 % от регистрираните) със 162 загинали и 1139 ранени.
Загиналите в тъмната част от денонощието са с 32 % повече от тези при произшествията при дневна светлина.
При дневно осветление един е загинал при 10 настъпили ПТП, докато по тъмно съотношението е 1 загинал на 4,3 ПТП.
Настъпили са общо 802 тежки ПТП с пешеходци, при които са загинали 97 пешеходци и са ранени 734.
В сравнение със средната аварийност с пешеходци за периода януари-юни 2006 г, включително, относителният дял на ПТП с пешеходци през периода октомври - декември е по-висок с 9 %, на загиналите пешеходци - с 10 % и на ранените - със 7 %.
Всеки втори загинал при ПТП в населено място е пешеходец - общият им брой за посочения период е 68 пешеходци, ранени са 720 пешеходци или 4 от всеки 10 ранени.
Извън населени места са загинали 29 пешеходци, от тях 22 са били блъснати в тъмнина, при сумрак и изкуствено осветление. Те са 20 % от всички загинали.
Ранените пешеходци извън населени места са 55 % от всички ранени.
По вина на водачите на МПС са регистрирани 2001 ПТП или 92,8% от общия брой тежки ПТП.
При тях са загинали 246 и са ранени 2407.
По вина на пешеходците са настъпили 115 тежки ПТП с 15 загинали и 100 ранени.
Поради отнемане на предимство на пешеходци от водачи са загинали 13 души (5,3 % от общия брой на загиналите) и са ранени 238 (10%).
В сравнение със същия период на 2004 г произшествията по тази причина са се увеличили от 170 на 243, ранените са нараснали от 167 на 238.
Водачите на леки и лекотоварни автомобили носят вина за 78,7 % от общия брой регистрирани в страната тежки ПТП, за 77,6 % от убитите и 81% от ранените.
Водачите на товарни автомобили - за 7,6 % от тежките ПТП с 10,2 % от убитите и 7,3 % от ранените, а тези на автобуси и микробуси съответно за 2,2 % от ПТП, 2,4 % от загиналите и 1,8 % от ранените.
Най-авариен е часовият период 17.00-20.00 часа, когато са настъпили 29 % от пътните злополуки, с 30 % от загиналите и 26,8 % от ранените.
Най-много са загиналите в петъчни дни - 54, в съботни - 53 и неделни - 45 загинали.
От общо 97 загинали пешеходци 51 (53 %) са на възраст над 65 години, а 42 загинали (43,3%) са на възраст между 24 и 65 години.
През периода е висока аварийността с велосипедисти - регистрирани са 93 тежки ПТП с 12 загинали и 83 ранени.
qq
на 01.11.2006 в 17:08:24 #1Като се има в предвид че пешеходците са поне 10 пъти повече от колите, това означава че да си пешеходец е много по-безопасно отколкото да караш кола. Да не говорим че пешеходците които си търсят белята са повече от шофьорите които си търсят кого да блъснат.