Заводът за ремонт на жп вагони в Дряново затваря врати, съобщава Нова телевизия. Над 100 служители на предприятието са били съкратени.

Ръководството на завода и БДЖ се обвиняват взаимно в неизпълнение на договори. Според БДЖ са изплатени 7 млн. лв. за 15 вагона, които е трябвало да бъдат готови през април тази година. От ръководството на железниците посочват, че той обаче не е бил изпълнен.

Управителят на завода Валери Димитров заяви, че работата по въпросния договор е стартирала през 2021 г. По думите му в рамките на 8 месеца била разработена техническа и технологична документация, която позволява изработването не на 15, а на 100 вагона. Но се стигнало до забавяне заради пандемията. Той поясни, че е отправено искане към БДЖ за промяна на графика.

Заводът за вагони в Дряново е едно от двете останали предприятия у нас, което работи с БДЖ. Тук са изработени всички пътнически вагони за родната железница преди повече от 30 години.

От БДЖ посочиха, че претенциите на завода към тях са неоснователни, тъй като са били направени достатъчно компромиси. Изплатена е около 30% от обещаната сума по договора.

По информация на Нова телевизия Държавна агенция "Национална сигурност" (ДАНС) е започнала проверка на договорите за изработка на нови вагони за БДЖ от завода.

Полска и румънска фирма искат да доставят нови вагони за БДЖ

Полска и румънска фирма искат да доставят нови вагони за БДЖ

Прогнозната стойност на поръчката е над 76 млн. лева

По-късно от "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД излязоха с позиция, в която определят като некоректни и манипулативни твърденията на Валери Димитров за неизпълнението на договор за модернизация на 15 пътнически вагона. Още със сключването на договора нило извършено авансово плащане към "Вагонен завод - Интерком" в Дряново в размер на 6,9 млн. лв., с което дружеството спазило задължението си, произтичащо от него. Заводът обаче не спазил първия, втория и третия етап от договорните ангажименти, които са със срок на изпълнение до 22 октомври 2022 г. Затова от "БДЖ - Пътнически превози" използвали правото си на неустойка по договора.

На 3 ноември 2022 г. било сключено допълнително споразумение към договора с нов график на изпълнение до 31 декември 2023 г. и били платени авансово още 1,07 млн. лв. Също така били заплатени и 80% от стойността на първия вагон - 996 690,97 лв. В позицията се подчертава, че с това общата платена на изпълнителя сума е достигнала 9 005 814,82 млн. лева, срещу които не е получен нито един завършен вагон.

Регулярните проверки на "БДЖ - Пътнически превози" за напредъка на дейностите по модернизацията на вагоните показват, че е завършен единствено един вагон, който все още не е приведен в готовност за експлоатация, тъй като не притежава необходимите разрешения и регистрации.

"Въпреки всички положени усилия от страна на "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД, "Вагонен завод - Интерком" АД се оказва неспособен да предаде в срок дори един от договорените 15 вагона", коментират от държавното дружество.

Договорът за модернизация на 15 пътнически вагона между "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД и "Вагонен завод - Интерком" АД - гр. Дряново е сключен на 22 април 2021 г., със срок за изпълнение от 2 години, до 22 април 2023 г.

БДЖ се хвали с претапицирани седалки в 8 вагона

БДЖ се хвали с претапицирани седалки в 8 вагона

До края на годината се очаква общо 20 вагона с нови тапицерии на седалките да бъдат пуснати в движение

Съгласно условията на договора изпълнителят следва да извърши модернизацията на четири етапа със следните срокове:

- Предаване на първа партида от 6 модернизирани вагони до 22.02.2022 г.;

- Предаване на втора партида от 3 специализирани модернизирани вагони до 22.06.2022 г.;

- Предаване на трета партида от 3 модернизирани вагони до: 22.10.2022 г.;

- Предаване на четвърта партида от 3 модернизирани вагони до: 22.04.2023 г.

"Непредаването на вагоните сериозно нарушава планирания график за експлоатация на подвижен състав на националния железопътен превозвач и води до значителни пропуснати ползи. Появата на г-н Димитров в национален ефир с твърдение, че работниците на завода ще останат без работа е груба манипулация на общественото мнение, с което реално се прикрива несвършената работа и нанесената вреда за "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД от неизпълнената поръчка", се изтъква в позицията. От държавното дружество подчертават, че ако работниците в завода останат без работа, това не е по вина на "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД, тъй като до момента са използвани всички възможности да се подпомогне успешното изпълнение на договора, което би било от полза и на двете страни.