Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" предлага въвеждане на регулация за електрическите тротинетки в Закона за движение по пътищата и Закона за пътните превозни средства.
От Агенцията подчертават, че има категорична нужда от разработването на задължителни правила за тяхното безопасно движение по пътищата.
Те посочват, че според Европейската комисия, въпросът с новият тип превозни средства е проблемен, като държавите-членки следва да намерят решения и да предприемат мерки за безопасно движение на електрическите превозни средства.
Агенцията по пътна безопасност отбелязва, че подходът на страните-членки е различен. В някои от тях хората, които използват електрически тротинетки, се предполага, че са пешеходци и им е позволено да се движат по тротоари и велосипедната инфраструктура, докато в други това е напълно забранено.
Максимално разрешената скорост за тях също варира - между 18 (Белгия) до 20 км/ч (Франция, Германия). На места са въведени изисквания за регистрация, застраховка и задължителна минимална възраст на лицата, които ги управляват.
С оглед липсата на единен чуждестранен подход и различната специфика в населените места, ДАБДП инициира серия от експертни обсъждания с представители на местната власт и отговорните институции.
Държавната агенция счита, че въвеждането на регламент за ползването им в максимално кратки срокове е належащо, особено имайки предвид, че много деца и подрастващи ги използват.
Предвижда се да бъдат разписани явни правила за задължителните предпазни средства, които лицата, управляващи електрически тротинетки да носят. Ще бъде разяснено още по каква инфраструктура да бъде разрешено използването на подобни ППС, както и каква е максимална допустима скорост.Според Агенцията тя не трябва да надхвърля 20 км/ч в градски условия.
На допълнително обсъждане следва да се разгледа и възрастова граница да бъде 14 години с възможност за допълнително ограничаване на максимално допустимата скорост на движение на 12 км/ч до навършване на 16 г.
Обект на дискусия ще бъде и дали е необходимо въвеждането на задължителна регистрация на електрическите тротинетки и застраховки за тях.