БДЖ планира поетапно обновяване на подвижния състав през следващите 15 г. Това стана ясно на кръгла маса на тема Проект "Закупуване на нов подвижен състав за нуждите на БДЖ и инвестициите в националната железопътна инфраструктура".
Министърът на транспорта Росен Желязков приветства инициативата за общественото обсъждане, като отбеляза, че критичните коментари са по-положителни от поздравленията, защото точно те добавят стойност, за да се реализира една добра процедура. В много скоро време се надяваме за положителна тенденция, а не само да говорим за проблеми в БДЖ, допълни той.
Председателят на Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ" ЕАД, Григори Григоров, представи приоритетите и възможностите на БДЖ за поетапно обновяване на влаковете през следващите години. То ще премине в няколко етапа.
Първият етап ще бъде до 2022 г., като в него се включват ремонти на локомотиви, вагони и мотириси с цел в следващите 3 години да не се допуска недостиг на мотриси.
Очаква се с ремонта на 46 бр. мотрисните влакове Сименс Дезиро да се обезпечи движението на крайградските линии за следващите 12-13 г.
Извършените ремонти ще осигурят поне 20 г. допълнителен експлоатационен ресурс на локомотивите.
Вторият етап ще бъде до 2030 г. На база направени заключения от първия етап до края на 2019 г. се планира и нова поръчка за доставка на 10-15 бр. мотриси за средни разстояния, а след това и на 30 до 50 бр. нови, съвременни вагона за 160 км/ч, които да осигурят висок клас услуга. Това ще осигури над 4000 места за пътуване на средни и дълги разстояния.
Доставката на първата част от новия подвижен състав по първоначални проучвания се очаква не по-рано от средата на 2023 г. Планираната инвестиция е в размер на повече от 100 млн. евро, разсрочена подходящо в рамките на 7 години.
През третият етап, който ще се осъществи до 2030 г. се планира подготовка за поетапната подмяна на мотрисите Сименс Дезиро и на вагоните и локомотивите за транснационалните линии, които са достигнали крайния си експлоатационен ресурс.
По време на обсъждането беше отбелязано, че се водят преговори с Дойче Бан (DB) за закупуването на около 100 бр. вагони, експлоатирани и поддържани от немските железници до края на 2019 г.
По първоначални изчисления, необходимата инвестиция ще бъде по-ниска от тази за реновирането и модернизирането на собствените вагони.
Посочено бе и, че се проучва възможността за еврофинансиране при модернизирането на влаковете. Не се изключва и варианта с наем на локомотиви и мотриси при възникнали проблеми в хода на изпълнение на ремонтната програма.