БДЖ планира поетапно обновяване на подвижния състав през следващите 15 г. Това стана ясно на кръгла маса на тема Проект "Закупуване на нов подвижен състав за нуждите на БДЖ и инвестициите в националната железопътна инфраструктура".

Министърът на транспорта Росен Желязков приветства инициативата за общественото обсъждане, като отбеляза, че критичните коментари са по-положителни от поздравленията, защото точно те добавят стойност, за да се реализира една добра процедура. В много скоро време се надяваме за положителна тенденция, а не само да говорим за проблеми в БДЖ, допълни той.

Председателят на Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ" ЕАД, Григори Григоров, представи приоритетите и възможностите на БДЖ за поетапно обновяване на влаковете през следващите години. То ще премине в няколко етапа.

Първият етап ще бъде до 2022 г., като в него се включват ремонти на локомотиви, вагони и мотириси с цел в следващите 3 години да не се допуска недостиг на мотриси.

Очаква се с ремонта на 46 бр. мотрисните влакове Сименс Дезиро да се обезпечи движението на крайградските линии за следващите 12-13 г.

Извършените ремонти ще осигурят поне 20 г. допълнителен експлоатационен ресурс на локомотивите.

Бойко Борисов пак подкара джипа
Обновена

Бойко Борисов пак подкара джипа

Той инспектира жп ремонтите в страната

Вторият етап ще бъде до 2030 г. На база направени заключения от първия етап до края на 2019 г. се планира и нова поръчка за доставка на 10-15 бр. мотриси за средни разстояния, а след това и на 30 до 50 бр. нови, съвременни вагона за 160 км/ч, които да осигурят висок клас услуга. Това ще осигури над 4000 места за пътуване на средни и дълги разстояния.

Доставката на първата част от новия подвижен състав по първоначални проучвания се очаква не по-рано от средата на 2023 г. Планираната инвестиция е в размер на повече от 100 млн. евро, разсрочена подходящо в рамките на 7 години.

През третият етап, който ще се осъществи до 2030 г. се планира подготовка за поетапната подмяна на мотрисите Сименс Дезиро и на вагоните и локомотивите за транснационалните линии, които са достигнали крайния си експлоатационен ресурс.

По време на обсъждането беше отбелязано, че се водят преговори с Дойче Бан (DB) за закупуването на около 100 бр. вагони, експлоатирани и поддържани от немските железници до края на 2019 г.

По първоначални изчисления, необходимата инвестиция ще бъде по-ниска от тази за реновирането и модернизирането на собствените вагони.

Посочено бе и, че се проучва възможността за еврофинансиране при модернизирането на влаковете. Не се изключва и варианта с наем на локомотиви и мотриси при възникнали проблеми в хода на изпълнение на ремонтната програма.