Над 9200 деца на възраст между 10 и 18 години от Европейския съюз, включително и от България, участваха в проучване за правата на детето, като дадоха препоръки в 10 сфери към политиците в ЕС.
Те призовават да се разглеждат като приоритетни темите за образованието; психичното здраве; действията срещу тормоза и насилието над деца; създаването на повече възможности за работа или обучение; предприемане на действия срещу войните и конфликтите; и за справяне с климатичните промени.
Пет организации за правата на детето - Child Fund Alliance, Eurochild, Save the Children, SOS Детски селища и УНИЦЕФ - се обърнаха към деца и младежи, за да съберат мненията им за бъдещето на Европа преди европейските избори в допитването: "Нашите права. Нашето бъдеще. Европа, в която искаме да живеем."
Образованието е сред най-важните приоритети за децата в цяла Европа. На въпроса какво биха искали да учат в училище 75% от децата посочват на първо място житейски умения. Те призовават за повече свобода при избора на предмети и преминаване от традиционни методи на преподаване към по-практически насочено обучение, работа в групи и интерактивни методи на преподаване.
Някои от основните препоръки на децата за образованието включват:
- Да се инвестира повече в практическо обучение и преподаване на житейски умения в училище;
- Да се предостави повече гъвкавост и свобода на децата да избират какво да учат в училище;
- Да се инвестира в развиване на цифровите умения;
- Да се инвестира в интерактивни уроци, работа в група и учене чрез практика;
- Да се предложи подкрепа на учителите в процеса на работата им, за да останат мотивирани.

Източник: НСИ
Две от всеки три деца усещат, че натискът в училище има отрицателен ефект върху психичното им здраве. Социални трудности като самота (56%), тормоз (51%) или дискриминация (46%) също са значителни фактори, които допринасят за проблемите с психичното здраве при децата и младежите. Само около една трета от децата ЛГБТ+ (34%), децата с увреждания (38%) или децата, които живеят в бедност (26%) усещат, че могат да бъдат себе си в училище през повечето време.
56% смятат, че възрастните могат да подпомогнат психичното здраве и благосъстоянието на децата, като покажат, че проблемите с психичното здраве не са нещо, от което трябва да се срамуват.
Безопасността, особено на обществени места и в онлайн пространството, е друг належащ проблем за децата, показват данните от допитването. Само 50% от децата се чувстват в безопасност онлайн, а по-малко от половината участници в прочуването се чувстват в безопасност в училище. Основният им призив за действие е да се повиши безопасността на обществените места, като цяло.
Проучването алармира, че 80 % от децата, живеещи в Европа, са обезпокоени от разрастването на конфликтите по света. 70% от децата препоръчват да им се дадат повече възможности за участие във вземането на решения, за да се гарантира, че мнението им ще бъде чуто по въпросите, които засягат живота им.

Източник: НСИ
Изменението на климата е друго основно притеснение, което много деца споделят за бъдещето си, а 69% от тях имат чувството, че политиците не правят достатъчно, за да се справят с климатичните промени.
Децата призовават възрастните да си припомнят, че децата не са само бъдещето - техните приоритети са от значение тук и сега.
Резюме на проучването може да бъде намерено тук, докато целият текст на допитването е публикуван на сайта на УНИЦЕФ България тук.
За втора поредна година Националният статистически институт и УНИЦЕФ България отбелязват заедно 1 юни, Международния ден на детето, и поздравяват всички 1 104 198 деца, които живеят в страната. И тази година НСИ представя публикацията "Децата в България", в която са събрани всички данни за миналата година.