Едва 16% от излъчваната музика в родния ефир е българска. До този извод са стигнали организаторите на националната кампанията "Изпей "Обичам те" - на български".

На пресконференция Валери Славчев, фронтменът на група "Хоризонт" и организатор на кампанията споделя, че по официална извадка на събираните от дружествата за управление на авторските права "Музикаутор" и "Профон" на година у нас се заплащат около шест милиона за авторите. Но едва около 800 хиляди лева остават в България и са за български автори.

Затова и музикантите настояват за приемането на закон, в който да се регламентира процентът на българска музика, която звучи в родния ефир.

Такъв закон досега няма. Регламентирането на подобен процент, както е в страни като Румъния, Полша, Латвия, Чехия, Франция, Унгария и Словакия би гарантирало на родните музиканти по-добра среда за работа. В момента средата за свободните артисти се оказва враждебна, тъй като има родни медии, които изобщо не излъчват българска музика.

Така например в Румъния се гарантира със закон 40% от излъчваната музика да е родна, във Франция между 35% и 45%, Швеция 55%. В Словакия, която последна предприела тази стъпка, се регламентира 60% от музикалното съдържание - 30% от музиката трябва да е от Словакия, а останалите 30% - от Европа. В Канада пък издават лиценз на радиостанции, само ако те излъчват 40% канадска музика.

Музиката е част от националната култура. Тя се приема като ценностен модел у младите хора, които ѝ подражават като отношение, начин на обличане и себевъзприемане. Затова музикантите настояват за включването ѝ в Националната стратегия за опазване на културата и очакват покана от Министерство на културата и сформираната работна група, която следва да изготви стратегията до края на годината.

Музикантите вече имат свое сдружение на независимите изпълнители, с което ще настояват за промяна в Закона за излъчване на българска музика.

Музикаутор предлага културната стратегия да се съгласува със СОИС

Музикаутор предлага културната стратегия да се съгласува със СОИС

Световната организация за интелектуална собственост да помогне с експертен ресурс

Славчев сподели, че в концертите досега, (Националната кампания "Изпей "Обичам те" на български" започна още през 2016 г., а идеята за нея възниква още през 2015 г.), които са близо 20 в цялата страна установяват, че младите музиканти не разпознават българския език като творчефско средство за изразяване - пеят на английски.

Като основна причина за това Славчев открои вината на българските медии и липсата на подобен закон, който да гарантира правото на звучене на родна музика. Той сподели, че през годините в свои интервюта непрекъснато са афиширали желанието "за" повече българска музика в родния ефир, но то си е останало просто желание. Така, ако преди 89-а г. се е излъчвало много малко чуждоезична музика, то сега сме стигнали обратната крайност - приемаме това за нещо нормално.

Славчев изтъкна, че освен това до младите днес не достигат песни, в които да е запазено естетическото съдържание на лириката. Затова от групата се обявиха и "за" запазване на естетиката в текстовете на българските песни.

"Съжалявам, но до нашите деца не достига най-правилната естетика", констатира Славчев и настоя медиите да излъчват песни и музика, в която естетиката отговаря поне малко на основните стълбове, които ни касаят като хора въобще.

Предстоят концерти на групата в Оряхово, Хасково и Силистра.

Национална кампания "Изпей "Обичам те" на български" 2017 г. е най-мащабната кампания в България в подкрепа на българската музика. Чрез нея се дава сцена на млади талантливи български изпълнители. Единственото условие да се участва е песните да са на български език. Досега подкрепа за каузите на кампанията са дали много от любимите български музиканти Мери Мутафчиева, групите - "Сигнал", "Фантанго", "Атлас", "Спринт".

Падна бариерата да гледаме филми и музика на телефона си в Европа

Падна бариерата да гледаме филми и музика на телефона си в Европа

Българите ползват абонаментите си за онлайн книги, музика, филми в ЕС