Около 100 000 българи със слухови и/или говорни увреждания вече могат да подават сигнали до спешния номер 112 чрез мобилно или уеб базирано приложение.

Това става чрез текстови съобщения, които директно се генерират в системата. Това обясни Александър Соломахин от българската софтуерна компания "Перси" ООД.

Компанията предостави четири сървъра, които обслужват телефона за спешни случаи 112. Сървърите се ползват за софтуер, който работи с хора със слухови и говорни увреждания. Те са с последно поколение 16 ядрени Intel Xeon Scalable, уточниха от фирмата.

Припомняме, на 10 май директорът на системата за спешни повиквания 112 Цветомир Цеков обяви, че се разработва обновяване на системата 112 така че да приема и видео, и текстови съобщения.

Към момента българите със слухови, речеви и зрителни проблеми трудно могат да потърсят помощ ако изпаднат в беда заради технически трудности.

Приложението е достъпно както от смартфон и таблет, така и от компютър. Подаването на сигнала става чрез кликане върху иконата за бърза помощ, полиция или пожарна. След което се отваря панел, който съдържа предварително дефинирани фрази, които с едно натискане директно се изпращат към 112.

Сигнал може да се подава и чрез чат с оператор. В него трябва да се каже какъв е проблемът и се натиска бутон: "изпрати". На спешния номер имат и свързване със спешния номер е и мигновеният чат, при който всеки написан символ се изпраща автоматично към оператора.

Веднага след приемане на информацията се изпраща и необходимата помощ. Важно е обаче да се остане на линия докато се хване джипиес сигнал. По подобен начин функционират и системите за спешни повиквания на Белгия, Унгария, Полша и региони на Италия. Българското приложение е най-доброто от всички разработени в ЕС, каза Александър Соломахин.

Ползвателите на новото приложение трябва да имат регистрация. В нея се посочват трите имена, ЕГН, адрес, лице за контакт, както и снимка, номер и дата на валидност на ТЕЛК-ово решение. От компанията уточняват, че попълването на имената и телефона на лице за контакт не е задължително. В случай на инцидент полицаи или медици ще могат да съдействат като отидат на място.

Фалшивите сигнали до спешния тел. 112 се наказват с глоба от 200 до 20 000 лв.

Софтуерът е разработен от фирма, сключила договор с ДНС112-МВР след проведена обществена поръчка. Той е резултат от приетите през 2016 г. промени в Закона за Националната система за спешни повиквания.