"Политиката по доходите или я няма, или е много малко и трябва да е споделена отговорността между кмета на София, между Столичния общински съвет. Ако трябва някъде да се завиши субсидията от финансите към общинския бюджет по линия на постановление. Парите за заплати са категорично недостатъчни и хората излизат на протест. Сега беше градският транспорт, а след празниците най-вероятно училищно и детско здравеопазване ще излязат на протест."
Това заяви главният икономист на КНСБ Любослав Костов пред News.bg за бюджета на София и разпределението на средствата.
Костов обясни, че в бюджета за София като приходи е малко повече от миналата година и като разходи също е малко повече.
"Бюджетът на Столична община отстъпва от няколко важни функции, като една от тях е училищното и детското здравеопазване, което страда от хронично недофинансиране, както в държавния бюджет, така и в общинския бюджет", посочи икономистът и допълни, че голямата роля на общината заедно с държавата е да си поделят разходите по балансиран начин.
Любослав Костов напомни за протеста на служителите в градския транспорт и разходите за него са 50/50 - 50% се поделят от общината и 50% от бюджета. В момента бюджетът поема повече от общината и това, което КНСБ иска, е разликата от ръста на доходите до 15%, тъй като кметът на София дава 5% навсякъде, разликата до 15% да се покрие през капиталовата програма, която в момента е 640 млн. лв. в общинския бюджет, коментира синдикалният експерт.
"Изпитваме големи резерви, че има готовност и капацитет общината, че може да реализира всичките проекти на 640 млн. лв. и както по линия на държавния бюджет в капиталовите разходи, така и в общинския съвет стои на реципрочен принцип капиталовата програма. Поради тази причина предлагаме да се намерят 29 млн. лв. от тези 640 млн. лв., да се прехвърлят в разходи за персонал към трите дружества - електротранспортът, автотранспортът, ЦГМ и метрото, за да могат хората да получат такъв ръст заплатите какъв има в частния сектор и да не бягат в него", настоя главният икономист на КНСБ.
Според него на шофьорите не трябва да се налага да правят средната заплата за страната с 300 часа извънреден труд, а да могат да си правят заплатата в рамките на един нормален работен ден.
Той посочи, че проблемът трябва да се реши колективно. "Има дупки за попълване в политиката по доходите, защото са завишени много други пера в бюджета. има 5% политика по доходите, която като се махнат осигуровките и инфлацията, горе-долу хората са на нула. Не само градският транспорт, но и за всички други, които общината плаща, се вдигат заплатите само с 5%", изтъкна Любослав Костов.
Според него големият проблем е, че няма политика по доходите в бюджета на Столична община, но като параметри и потенциал, бюджетът всяка година е повече.
"Протести на градския транспорт имаше и ако няма резултат от тези протести буквално до няколко седмици, докато се обсъжда и приема бюджетът, хората ще направят стачка на работното място. Да видим като спре целият транспорт в София за ден, два, три да видим какво ще стане и колко ще са загубите като БВП за Столична община и софиянци", добави Любослав Костов.
Експертът отчете, че в момента липсващите шофьори в трите дружества - електротранспорт, автотранспорт и Центъра за градска болница са около 300.
"300 човека не стигат, въпреки че показват фишове за 3000 лв. заплати, но тези фишове са със супер много извънреден труд. Ако махнеш извънредния труд, падат под средната за страната, което е безумно", допълни главният икономист на КНСБ.
Той се надява все пак да няма протести, но хората говорят вече за ефективни стачни действия.
"В училищното и детското здравеопазване ще има протести. Просто вече протестите ще станат локални и секторни протести, но като цяло няма политика по доходите нито на общински, нито на национално ниво и това е голямата болка на хората", коментира Любослав Костов.