"Много шум за нищо". Така, в разпространена до медиите позиция, от Сдружение "Европейски център за транспортни политики" определиха създалата се истерия срещу идеята за въвеждане на контрол на средна скорост чрез употребата на ТОЛ системата.

Миналата седмица шумно беше обявена новината, че вече чрез камерите на Националното ТОЛ управление (НЦТОЛУ) ще се следи за средна скорост и нарушителите ще бъдат санкционирани. На пръв поглед това е идея и възможност, която би могла да допринесе за превенция над нарушителите по републиканската пътна мрежа.

МРРБ търси изходните кодове за тол системата, следите им се губят през 2019 г.

МРРБ търси изходните кодове за тол системата, следите им се губят през 2019 г.

ДАНС е сезирана по въпроса

От организацията обясниха, че системата действа, изчислявайки средната скорост на МПС между две камери на ТОЛ-а. В първата точка и в следващата се засича регистрационният номер на автомобила. Ако се установи превишаване на скоростта, то метаданните и снимката, доказващи нарушението, ще се изпращат към МВР от националното ТОЛ управление за съставяне на електронен фиш и изпращането му към потенциалния нарушител.

Тол камерите вече снимат и при превишена скорост

Тол камерите вече снимат и при превишена скорост

Софтуерът на НТУ разполага с 50 мобилни, 295 стационарни и 100 претеглени в движение контролни точки

От сдружението отбелязаха няколко факта. Според тях, системата за следене на скоростта няма да заработи скоро. Причината за това била, че националното ТОЛ управление, Министерството на вътрешните работи (МВР) и Българският институт по метрология (БИМ) тепърва започват разработват съвместно идеята.

Наред с това, тепърва предстои доработка на софтуера. От "Европейския център за транспортни политики" очакват новата функция на системата да бъде платена.

Оттам припомниха, че всички автомобили в България вече имат на предното си обзорно стъкло RFID чиповете, които по думите им работят много добре. Така следенето на скоростта на автомобилите със системата на BGTOLL става излишно.

"Тези чипове или както ги наричаме "еко-стикерите" бяха въведени с цел превенция над връщането на километражите на автомобилите. Но същественото при тях е, че камерите, които могат да ги прочетат, са в пъти по-евтини от камерите, необходими за прочитането на рег. Номер, и не се влияят от това дали времето навън е топло или студено, дали е тъмно или светло и дали рег. номер на МПС-то се вижда достатъчно добре", допълниха експертите.

Не е за подценяване и фактът, че камерите, които четат регистрационните номера, включително и тези, които се използват от НЦТОЛУ, са много скъпи. Причината за това била, че се изисква много висока резолюция, за да може да бъде прочетен номера.

"В същото време, ако два автомобила се движат на малка дистанция един зад друг или лек автомобил е закриван от по-голямо превозно средство, то тогава системата на ТОЛ-а вероятно изобщо няма да отчете кога точно е минало дадено превозно средство през рамката с камерите. Това прави системата доста неефективна. Наред с това, ако предният регистрационен номер е зацапан от кал или покрит със сняг отново, няма да може ефективно да се използва системата", казват още от сдружението.

От там изтъкват и факта, че не е решен въпросът какъв капацитет има МВР за обработка на събраните данни от евентуални нарушители от системата за средна скорост. Като се има предвид, че към момента "Пътна полиция" трудно обработва данните от стационарните и мобилните камери, или това, че от Столична община всеки месец подават данни за нарушители, минаващи през BUS лентите и МВР не може да ги обработи, то как се очаква с добавянето на системата за средна скорост те да се справят ефективно, питат от организацията. 

Въпреки редицата негативни фактори, които изтъкнаха от "Европейския център за транспортни политики", те споделиха, че системите за следене на средната скорост в Сърбия и в Турция биха могли да бъдат много полезни. И там обаче се използват снимките от RFID чип. В тези държави системите са значително надградени и при тях не е никакъв проблем да санкционират и автомобили с чужди номера. Нещо, с което ние тук в България много изоставаме. Така всички, които карат в България, с чужди регистрационни табели, на практика се разминават с почти всякакви санкции. Това важи с пълна сила например за традиционно пътуващите всяко лято гастарбайтери от Западна Европа към Турция. И ако се питате защо, когато минат границата стават примерни, то точно тук е отговорът - системите за налагане на санкции за нарушения по пътищата работят достатъчно надеждно.

Според представителите на сдружението идеята била, за да се "дадат едни пари на една фирма, а пътната безопасност остава отново по периферията и явно никой не го е грижа истински за живота и здравето на собствените ни граждани".

Припомняме, че от края на миналата седмица камерите на тол управлението вече снимат и при превишена скорост. Става въпрос за 50 мобилни, 295 стационарни и 100 претеглени в движение контролни точки.

Само от МВР зависи дали ще следи джигитите с тол камерите

Само от МВР зависи дали ще следи джигитите с тол камерите

Андрей Цеков: Те и сега ви засичат, но не получавате фиш