С предвидените промени за отстъпки при тол таксите на база изминато разстояние се очаква постъпленията през тази година да бъдат около 40 милиона по-малко от заложените на база тол таксите, които са в сила от 1 юли. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков по време на инспекция на АМ "Хемус" на участък в гаранционен срок край Ябланица, съобщава БТА.
Той посочи, че до настоящия проект за тарифа се стигна след работна група с браншовите организации на превозвачите. Направеното предложение е пуснато на обществено обсъждане. Изпратено е съгласувателно писмо до Европейската комисия да се произнесе доколко тези изменения биха били в съответствие с принципите на директивата.
Цеков отбеляза, че тол системата е въведена вече от три години. Всяка година в бюджета се залагат прогнози въз основа на реален анализ на трафика, които са за събираемост 460-480 милиона лева от тол такси. Реално обаче се събирали по-малко от половината.
"Защо" е основният въпрос. При направен сериозен анализ установихме, че за тол системата, за която държавата е платила 180 милиона лева и която трябва да бъде както софтуерно, така и хардуерно собственост на българската държава, липсват изходни програмни кодове (source code)", обясни регионалният министър.
Той посочи, че Държавна агенция "Национална сигурност" е сезирана по въпроса.
Цеков заяви, че кодовете са предадени през 2018 г. и 2019 г., но липсват в АПИ. Това не позволява на Пътната агенция да има проследяемост и контрол върху системата, така че да може да събира дължимите тол такси.
"Има подписани протоколи, че са предоставени, след което са получени на ръка от вече бивш служител на Агенцията и в момента не се съхраняват там. През 2019 г. е последното предаване, когато ръководител на Агенцията е бил Георги Терзийски", уточни министърът.