Над 50 000 граждани са потърсили помощ, съвет, защита или подкрепа от институцията на омбудсмана през 2019 г. Това става ясно от Годишния доклад на националния обществен защитник Диана Ковачева, който бе внесен днес в Народното събрание. По закон това трябва да става всяка година до края на месец март.

Междувременно във "фейсбук" Диана Ковачева съобщи, че през 2019 г. експертите са отговорили на 13 800 писмени жалби, както и че са били изпратени 1 800 препоръки до институциите, органите на местната и централна власт, като всяка втора е била спазена.

Традиционно най-много остават жалбите на гражданите по въпроси, свързани с нарушени потребителски права - срещу банки, монополни дружества - основно срещу "Топлофикация София", ВиК, електроразпределителни компании и колекторски фирми - 24% от всички, получени в институцията.

Жалбите, които са свързани с нарушени социално-икономически права са около 15 на 100, а сигналите срещу частни съдебни изпълнители и нарушени права в изпълнителното производство над 11%.

Омбудсманът припомня, че през 2019 г. институцията на националния обществен защитник получи от ООН най-високия статут, който се присъжда на правозащитна организация - статут "А". Сериозното признание дава възможност на омбудсмана да защитава българските граждани от най-високата трибуна - тази на ООН и да представя в комитетите на световната организация проблеми, свързани с нарушение на основни права у нас.

Омбудсманът заяви, че заради безпрецедентната ситуация, ще следи доколко мерките, които се предприемат от институциите, са пропорционални и са насочени именно към преодоляване на пандемията от коронавирус.

Омбудсманът посочва още, че тази година (на 13 април) се навършват 15 години от създаването на институцията на националния обществен защитник и подчертава, че и занапред тя ще е близо до хората и ще работи единствено и само в защита на техните интереси и права.

Ковачева припомня, че въпреки пандемията, институцията работи на пълни обороти и че освен по познатите комуникационни канали - по имейл, по пощата, по телефона или на място в институцията, гражданите могат да подават жалби или получат консултации като звънят и на мобилните телефони на експертите, качени на сайта на омбудсмана.

Годишият доклад за дейността на омбудсмана за 2019-та може да бъде разгледан тук: https://www.ombudsman.bg/pictures/REPORT-BG%20mart_2020.pdf.