Обмисля се въвеждане на пълен списък, колко шофьори могат да карат една кола, при сключване на "Гражданска отговорност", заради системата "бонус-малус". Комисията за финансов надзор - КФН е готова с алтернативен вариант за въвеждането на новата система. МВР, министерство на транспорта и КФН представят системата, според която изрядните шофьорите, ще плащат по-ниска застраховка, а нарушителите по-скъпа.
Критиките срещу КФН са, че се използвала чужд консултант, който не е наясно с българската действителност и че наредбата се изготвя твърде бързо, съобщава БНТ. Комисията коментира, че изцяло се доверява на данните на МВР и в България има 3,1 милиона автомобила, а със санкции са 1,3 милиона, като 200 хиляди са шофьорите с повече от една санкция на година.
От пътна полиция предлагат да не се отразява на застраховката превишена скорост над 10 км, а само ако е над 20 км. "В МВР вече работим доста напред с много системи, които ще локализират такива водачи в автомобили и с камерите за скорост също има такива предвидени възможности", добави Росен Рапчев от КАТ.
"Имаме интересен български подход - заразно зло, което се предава от човек на автомобил и от автомобил на човек. Ако един лош водач му кажем, твоята Гражданска е 1200 лв., защото през годината си направил 2 катастрофи, имаш 5 фиша за скорост и ти си в 18-и рисков клас, той ще кара без Гражданска", обясни Владимир Тодоров от Асоциация на пострадали при катастрофи.
"Приветстваме "бонус-малус" системата, вярваме, че тя трябва да бъде въведена, но трябва да се бърза бавно. Всички тези детайли, които са проблем, трябва да бъде помислено върху тях и едва тогава ние ще получим една справедлива система. Увеличавате данъците, ГО, цените на винетките. Трябва да има социална справедливост, а в случая се опитвате да ни предложите една осакатена, лоша "бонус-малус" система", коментира Дияна Русинова от Институт за пътна безопасност.
Зам.-министърът на транспорта Ангел Попов допълни, че министерството се е посъветвало с много хора, които се занимават с пътна безопасност и много се надява да се направи един продукт, който да дисциплинира по някакъв начин некоректните водачи.
Зам.-директорът на ИА "Автомобилна администрация" Дамян Войновски обясни, че ако се открие, че има някакви несъвършенства в системата, те могат да бъдат коригирани впоследствие и това е заложено и в проекта на Наредбата. "КФН и ГФ могат да анализират резултатите и съответно да извършат промени в изчисленията. Така че да се наблегне на положителните ефекти от системата и да се намалят неприятните въздействия", допълни той.
"В застраховката да бъдат вписани всички лица, които имат право да управляват автомобила. Това е алтернативата и основата, върху която мислим", коментира шефът на КФН Карина Караиванова.
КФН обяснява, че с въвеждането на "бонус-малус", първата година ще е нулева, а после 88% от шофьорите ще плащат по-ниска застраховка, между 10 и 30% ще са тези с повишена застраховка и под 1% ще са най-високите застраховки.
Институтът за пътна безопасност съобщава, че при старта на следобедното изслушване на гражданите и организациите, представителите на МВР и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията не са в залата, за да отговорят на въпросите, поради което "разочаровани, гражданите напуснаха залата".
Институтът настоява, при създалата се ситуация наредбата, регулираща "бонус-малус", да бъде оттеглена и след коригирането й да бъде подложена на обществено обсъждане.
Припомняме, в началото на ноември, вътрешният министър Младен Маринов заяви, че пътно транспортните произшествия трябва да бъдат намалени с 50%. Пътищата в страната трябва да бъдат по-сигурни, за да се предотвратят повече катастрофи и да се запазят повече човешки животи и съдби.
На 7 ноември, зам.-председателят КФН Владимир Савов обясни, че "бонус-малус" отчита когато автомобил втора ръка е управляван от водач с много провинения, като това ще се отрази на размера на "Гражданската отговорност" и ще трябва да се внимава какви коли се купуват.
На 9 ноември, КФН излезе с обяснения и отговори защо е нужна новата система и коментира, че иска "малус" за нов купувач, за да няма формални прехвърляния.
House MD
на 03.12.2018 в 15:51:17 #2"Конус-фалос"!!! Ура, другари!
STARIQ
на 03.12.2018 в 15:44:48 #1Утре, няма да стане тук. Шофьорите сме повече от МПС-тата. Значи повече пари от премии. В нашето семейство е обратното: имам две коли и един мотор. Теоретично поне едното е в гаража постоянно, но ГО си върви. Моята кола се ползва основно събота и неделя и през почивките, а през останалото време е в покой или около 100-120 дни в годината. Само на жена ми колата се позва ежрдневно, защото ходим с една кола на работа. Равнослетката мотор- 20-30 карания годишно- 170лв ГО. Джип- уикендите и отпуските-300лв, малка градска кола, която и винетка няма, защото не излиза по републиканста пътна мрежа- 240лв.