Около 5 млн. лв. са необходими на Националното тол управление за възстановяване на недължимо платените суми на шофьорите.

Става въпрос за изменението в Закона за пътищата, според което водачите няма да бъдат санкционирани за движение по пътната мрежа без е-винетка повече от три пъти годишно. В случай, че дадено превозно средство бъде регистрирано четвърти път без закупена винетка в рамките на една година, то това няма да се счита за административно нарушение.

Припомняме, че Законопроекта за изменение и допълнение влезе със задна дата - 1 януари 2019 г., което позволява на шофьорите, платили повече от три нарушения за година, да получат парите си обратно. Това става възможно със заявление, което трябва да се подаде на място в Агенция "Пътна инфраструктура", в Националното тол управление на адрес: гр. София, бул. "Никола Петков" №86 или в 27-те областни пътни управления, както и на електронен адрес: info@bgtoll.bg.

Заявлението може да бъде изтеглено от интернет страницата на БГТОЛ, в раздел "За нас", секция "Заявления". Освен него шофьорите трябва да представят още копие от регистрационния талон на ППС, копие от документи, удостоверяващи извършено плащане на таксата, документи, доказващи основателността на искането за възстановяване на платената такса, удостоверение от обслужващата банка за банковата сметка и титуляр, посочени от заявителя, и пълномощно, в случай, че заявлението не се подава от собственикa или ползвател на ППС с изрично посочване на банковата сметка, по която следва да се възстанови сумата.

Предвиденият в Закона за пътищата срок, в който трябва да се възстановят сумите, е 5 работни дни.

Друга промяна в Закона позволява корекция на сгрешена е-винетка, когато при издаването й е допусната грешка при деклариране на не повече от три символа и/или липсва символ от регистрационния номер на ППС, включително на държавата, в която е регистрирано, или на неговата категория.

За да се поправи, е необходимо винетката да е все още валидна и да се подаде заявление за промяна на допусната техническа грешка по реда на чл. 10а, ал. 3б от ЗП от страна на собственика или ползвателя.

При установяване, че в страната има пътно превозно средство с идентичен регистрационен номер, заявителят трябва да представи доказателства за заплатената от него винетна такса.

Към заявлението е нужно да бъдат представени също така свидетелство за регистрация на ППС, касов бон за купена електронна винетка, ако е платена в брой, банково извлечение за купена е-винетка, при плащане, извършено по банков път и пълномощно, в случай, че заявлението не се подава от собственик или ползвател на ППС. То може да бъде изтеглено отново от сайта www.bgtoll.bg, в раздел "За нас", секция "Заявления", след което се подава до Агенция "Пътна инфраструктура", Национално тол управление на адрес: гр. София, бул. "Никола Петков" №86, в 27-те областни пътни управления или на електронен адрес: info@bgtoll.bg.

След като заявлението бъде разгледано от съответните длъжностни лица, срокът за извършване на корекция е 3 работни дни от депозирането му. В случай, че не са изпратени изброените документи, както и при необходимост от извършване на допълнителни справки, срокът се удължава с времето от тяхното изискване до предоставянето им.

За извършени корекции след 10 февруари 2023 г. промяната в данните на е-винетката има действие от момента на издаването ѝ. Срокът на валидността ѝ е до изтичането на срока на първоначално издадената.

При извършена корекция след 10 февруари 2023 г. заради сгрешена винетка на собственика, на вписания ползвател и на водача на ППС не се налагат наказания за нарушения, регистрирани в периода на валидност на първоначално издадената винетка. Също така не се образува административнонаказателно производство, а образуваните се прекратяват.

В случай, че искането бъде удовлетворено и корекцията бъде извършена, платената компенсаторна такса подлежи на възстановяване. За да бъде възстановена собственикът или ползвателят трябва да подаде заявление за възстановяване на неоснователно заплатени такси. Срокът, в който трябва да се възстановят сумите, е 5 работни дни.

Когато е направен отказ за корекция на сгрешена винетка, не се възстановяват глоби и имуществени санкции, наложени с наказателни постановления или електронни фишове, както и компенсаторни такси.

Също така шофьорите ще бъдат уведомени от 2 до 14 дни преди изтичането на действащата винетка.

Припомняме за случая с жителите на софийското село Пролеша, на които бяха наложени нарушения за стотици хиляди левове за винетни такси, въпреки че на пътя знак за това няма.

Служебният регионален министър Иван Шишков обвини правителството на ГЕРБ и лидера на партията Бойко Борисов за ощетените шофьори. По думите му хората са били излъгани още на 28 февруари 2020 година. В същия този ден излязло решение на Министерски съвет, което гласяло, че не се плащат винетки единствено и само до разклона за Божурище.

Депутатът от ГЕРБ и бивш регионален министър Николай Нанков пък заяви, че няма обяснение как година и половина държавата не е уведомила жителите на село Пролеша край Боружище, че изключението за винетна такса, се отнася само до входа на град Божурище, а не за обиколния главен път около града, част от АМ "Европа". Освен това стои и въпросът как потърпевшите не са били информирани за натрупаните глоби в размер на стотици хиляди левове.

Решение със задна дата можело да реши проблема на шофьорите от Пролеша

Решение със задна дата можело да реши проблема на шофьорите от Пролеша

Според Богдан Милчев МС за секунда може да оправи грешката си