За да се разплете възелът със случилото се в тунела "Ечемишка", трябва да се отговори на няколко въпроса. Това обяви председателят на УС на сдружение "Обществен съвет за пътна безопасност" Димитър Ганев по повод нелепия инцидент в тунела "Ечемишка", при който железни греди паднаха и убиха жена в автомобил.
Имало ли е определен служител по безопасността и кой е той? Този служител трябва да е определен от областното пътно управление. Има ли доклади от този служител за извършени проверки на това дали конструкцията и съоръженията в тунела се поддържат и ремонтират? Ако има такива, да се направят публично достояние.
Другият въпрос, на който трябва да се отговори, е има ли назначено специализирано звено за проверка на тунела и кои експерти влизат в състава му. Това звено трябва да е назначено от председателя на УС на АПИ, обясни Ганев. Според него трябва да се отговори и дали има доклади от специализирано звено за извършени проверки, с които да е установено състоянието на тунела, и те трябва да станат ясни.
Ганев посочи, че регионалният министър е на върха на пирамидата АПИ. Той назначава Управителния съвет. "Всички други приказки, с които ни баламосват, че не е ремонтиран тунелът от 30 години, че корозията го е изяла в рамките на два месеца - от септември досега, са несъстоятелни и имат за задача да отвлекат вниманието на обществото от истинското положение на нещата", посочи председателят на сдружение "Обществен съвет за пътна безопасност".
"Всички тези доклади трябва да бъдат описани в едно досие за безопасност, което е част от документацията още от самото изграждане на тунела", изтъкна на свой ред Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка (СПАМП).
По думите му, витае информация, че 2007-2008 г. са заделени пари за извършване на профилактичен ремонт. Хората, които са се занимавали с това, да извадят книжата и да кажат имало ли е такъв ремонт или парите са усвоени по друг начин, настоя още Иванов и изрази притеснение, че такова досие въобще няма.
Според Димитър Ганев има нелошо сглобена структура за действие, която би трябвало да гарантира безопасността. Поддръжката на тунела се осъществява от фирма, която е сключила договор за това. УС на АПИ взема решение за всичко, което се случва в агенцията, посочи той, допълвайки, че председателят на УС на АПИ е сключил договор с "Автомагистрали" ЕАД, които да поддържат тунела "Ечемишка". Те трябва да правят текущи проверки, а минимум на 5 години веднъж специализираното звено, назначено от АПИ, да прави големите инспекции.
Наредба номер 1, касаеща безопасността в тунелите, е от 2007 г. Т. е. до момента трябва да са извършени поне две големи инспекции.
Запитан за експертно мнение коя от изброените институции е отговорна за смъртта в тунела "Ечемишка", Ганев посочи, че първо трябва да се отговори на посочените от него въпроси. По думите му, обаче, "нещата тръгват от министъра на регионалното развитие и благоустройството". Не на сегашния, уточни той.
"Аз имам големи съмнения, че въобще е изградена тази система, описана в наредбата",изтъкна Ганев.
Той изтъкна и това, че трябва да се направи нов Закон за движение по пътищата. По думите му, този закон трябва да се раздели на три части. Според него в отделен закон трябва да се отделят правилата за движение, в друг да се отдели частта, касаеща пътните превозни средства - регистрация и прегледи. Обучението на водачите също трябва да се обособи в отделен закон.
Йонко Иванов изтъкна, че служебното правителство има шанс да докаже, че може да работи в полза на обществото по темата, а не само по въпроса с подготовката на изборите. Експертите смятат да се обърнат и към омбудсмана, тъй като смятат, че Мая Манолова е "единственият деен човек в държавата".
dimitars
на 07.02.2017 в 12:43:13 #1Някъде през 2006-та година, работейки в офиса на една фирма, слушахме радио FM+/сега мисля радио Витоша/. Имаше сутришно шоу, което се водеше от 2 момчета/не им помня имената/. Та тогава те се подиграваха с "хилядолетния ремонт на Ечемишка", защото тунелът беше затворен за ремонт повече от година и не се знаеше кога ще бъде отворен. С това искам да кажа, че не са съвсем верни приказките, че на тунела не е правен никакъв ремонт от над 30 /преди бяха 40?!/ години.