Европейската комисия предлага въвеждане на цифрова шофьорска книжка, която да важи за целия ЕС.

Предвиждат се и нови разпоредби за улесняване на принудителните мерки за изпълнение на правилата за движение в трансграничен план.

Новите правила целят да се повиши безопасността за всички участници в движението и да се спомогне постигането на "Нулева смъртност" - да няма загинали по пътищата на ЕС от 2050 г. нататък.

Очаква се благодарение на новите мерки водачите ще бъдат по-добре подготвени за превозните средства с нулеви емисии и за управлението на МПС в градски условия, заедно с велосипеди и други двуколесни превозни средства, както и с много пешеходци в близост.

Освен това на младите водачи ще се даде възможност да трупат опит чрез управление на превозно средство с придружител - от 17-годишна възраст младежите ще имат право да се учат да шофират и да получават свидетелство.

България и Румъния остават начело в ЕС по жертви на пътя

България и Румъния остават начело в ЕС по жертви на пътя

Тревожно растат жертвите велосипедисти

Основна цел на новите правила е повишаването на безопасността на движението по пътищата. Предвиждат се следните мерки:

- Изпитателен срок от най-малко две години за начинаещите водачи след преминаването на изпита, както и правило за нулева толерантност към управлението в нетрезво състояние.

- Осигуряване на възможност за младежите да полагат изпит и да започват да управляват автомобили и камиони с придружител от 17-годишна възраст, така че да трупат водачески опит.

- Приспособяване на обучението и изпитването на кандидатите за водачи с цел по-добра подготовка на водачите за наличието на уязвими участници в движението. Така ще се спомогне за повишаване на безопасността на пешеходците, велосипедистите и ползвателите на електрически скутери/тротинетки и електрически велосипеди по време на прехода на ЕС към по-устойчива градска мобилност.

- По-целенасочена оценка на здравната годност за управление, като се има предвид напредъкът в лечението на заболявания като диабета. Водачите ще бъдат насърчавани да обновяват водаческите си умения и знания, за да не изостават от технологичните промени.

За да се опрости признаването на шофьорските книжки между държавите членки, ЕК предлага въвеждане на цифрово свидетелство за управление на МПС - първото в света. По този начин подмяната, подновяването или замяната на свидетелство за управление ще е много по-лесно, тъй като всички процедури ще се извършват по интернет. Освен това за гражданите на държави извън ЕС със сравними стандарти за безопасност на движението по пътищата ще бъде по-лесно да заменят свидетелството си срещу свидетелство от ЕС.

Обновените правила за изпитите ще бъдат съобразени с преминаването към превозни средства с нулеви емисии. По време на изпитите ще се оценяват знанията и уменията, свързани с усъвършенстваните системи за подпомагане на управлението и други автоматизирани технологии. Начинаещите водачи ще научават и как стилът им на управление въздейства върху емисиите им. Също така ще бъде променена разрешената маса за МПС от категория В за съобразяване с превозните средства с алтернативно гориво, тъй като превозните средства с нулеви емисии, снабдени с батерии, понякога са по-тежки.

ЕК посочва, че настоящите правила на ЕС за трансграничните принудителни мерки са допринесли за това чуждестранните нарушители на правилата за движението по пътищата да не остават анонимни. Въпреки това обаче през 2019 г. около 40 % от трансграничните нарушения са останали ненаказани.

Пътни експерти: Губим войната по пътищата

Пътни експерти: Губим войната по пътищата

Черната статистиката за загиналите и пострадалите продължава да е стряскаща

По тази причина се предвижда правоприлагащите органи да получат достъп до националните регистри на свидетелствата за управление на МПС. Комисията предлага и засилване на ролята на създадените национални звена за контакт, така че те да могат да си сътрудничат по-успешно с правоприлагащите органи, участващи в разследването на нарушенията.

С тези добавки ще се спомогне за намаляване на безнаказаността при такива нарушения и за повишаване на способността на държавите членки да наказват нарушителите от други страни от ЕС. Така ще се осигури и еднакво отношение към местните и чуждестранните нарушители.

Чрез обновените законодателни разпоредби ще се гарантира спазването на правата на лицата, обвинени за нарушения на правилата за движението по пътищата. Чуждестранните нарушители имат право на ефективно обжалване и справедлив процес, на презумпция за невиновност и на защита. Тези права ще бъдат обезпечени по-добре чрез разпоредби за осигуряване на уеднаквено съдържание и връчване на наказателните постановления, чрез осигуряване на възможност за получателите на такива постановления да проверяват истинността им и чрез въвеждане на стандартно изискване за споделяне на информация с предполагаемите нарушители.

С помощта на специален информационнотехнологичен портал ще се осигури лесен достъп на гражданите до информация за правилата за безопасност на движението по пътищата във всяка държава членка и - след време - възможност за тях да плащат пряко наложените им глоби.

Скок в броя на жертвите във войната по пътищата в ЕС през 2021 г.

Скок в броя на жертвите във войната по пътищата в ЕС през 2021 г.

Загинали са около 19 900 души - с 6% повече от 2020 г.

Освен това ще бъде въведена нова система за лишаване от право да се управлява МПС в целия ЕС, когато държава членка реши да наложи такова наказание за нарушение, извършено на нейна територия.

Търсенето на отговорност от нарушителите на пътя във всички държави членки е от основно значение за безопасността на движението по пътищата. По силата на действащите правила обаче, когато тежко нарушение води до лишаване от право да се управлява МПС, това лишаване не може да бъде принудително изпълнено в целия ЕС, ако нарушението не е извършено в държавата членка, която е издала свидетелството за управление, отбелязва ЕК.

Новото предложение се отнася до тежките нарушения на правилата за движението по пътищата, като голямо превишение на максималната разрешена скорост, управление под въздействието на алкохол или наркотични вещества, причиняване на смърт или тежка телесна повреда вследствие на всякакво нарушение на правилата за движението по пътищата.

Предстои предложенията да бъдат разгледани от Европейския парламент и Съвета.