Протест и контрапротест ще се проведе в утрешния ден, 25 септември, заради промените в правилата за придобиване на свидетелство за правоуправление на МПС, предаде БНР.

На 10 септември в Държавен вестник бяха публикувана промени в наредба на Министерството на транспорта, регламентираща шофьорските курсове. Една от тях е, че курсантите ще имат право в рамките на шест месеца да се явят максимум 4 пъти на листовки и практически изпит. Промените влизат в сила от 10 декември тази година.

Седем браншови организации са се обявили против преминаването към електронни картоните с часовете за кормуване, ограниченията за явяване на практически изпит и новите правила за придобиване на различните категории. Протестът утре ще се проведе пред президентството от 13.30 до 16 часа.

Над 80% одобряват разделянето на шофьорския изпит на две

Над 80% одобряват разделянето на шофьорския изпит на две

Близо 74% искат повече часове за кормуване

Трендафил Маринов, председател на Българския автоинструкторски съюз, е против промените като пред БНР той коментира, че около електронизацията дигитализация има неяснота, а новите изисквания ще увеличат финансовата тежест върху автошколите.

По думите му според новите изисквания всеки автомобил трябва да е оборудван с определено устройство, което изисква интернет и това означава, че трябва да се подписват договори с мобилни оператори. Как това помага за пътната безопасност, попита Маринов.

Относно промяната за броя изпити председателят на Българския автоинструкторски съюз попита защо трябва да са точно шест месеца, точно четири пъти и кой го решава това и се осъмни в корупционни действия относно софтуера, който ще бъде необходим, понеже се предвижда да е само един.

Не би ли трябвало първо да се разработят три-четири софтуера, да са конкурентни, за да дадат всичко от себе си. От това произтичат мислите за корупционни действия, подчерта Трендафил Маринов.

С изминати 200 км не се става шофьор, особено ако си гледаш телефона

С изминати 200 км не се става шофьор, особено ако си гледаш телефона

Автоинструктори искат цялостна реформа на обучението

От своя страна управителят на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България Красимир Георгиев се обяви за промените.

След много години отлагане се започна реформа, смята той и обяви, че се готви шествие - митинг в подкрепа на започнатите реформи, което ще се проведе от 11 до 13 часа на площад "Александър Батенберг". Митингът е подкрепен от 12 НПО-та, които имат отношение към безопасността на пътя, посочи Георгиев.

Според него тези промени пък слагат края на корупционните практики и обясни, че се водят два талона - единият е за инструктора с курсиста, а другият е за ДАИ. Например, не са дават 30 часа, дават се 20, не се ходи на магистрала. Когато човекът се явява на изпит, този картон го късаме, хвърляме го в кошчето и пишем едни, в които сме дали всичко по книга. Като дойдат ДАИ, им го показваме и казват, че няма констатирани нарушения. Боли ги, защото това повече няма как да се случи, каза Красимир Георгиев

Относно ограниченията за явяване на листовки управителят на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България подчерта, че изпитът не е обучение, а тест за проверка и оценка на знания, които би трябвало да са придобити по време на курса и ако автошколите не дават необходимото на курсистите си, а те не го дават, убеден е Красимир Георгиев, се боят от тези четири явяване на изпити в рамките на шест месеца.

Облекчиха издаването на шофьорски книжки

Облекчиха издаването на шофьорски книжки

Депутатите спорят дали шофьорската книжка ще е равностоен документ на личната карта

По думите му, ако се спазваха и досегашните изисквания, не би трябвало да има толкова много автошколи. Един голям процент са имали учебен кабинет само при получаване на разрешително. Офисът им, техническият им сътрудник - всичко е в багажника на автомобила, който освен всичко друго, е и семеен, коментира Георгиев и заяви, че "много хора на държавна служба работят и като инструктори".

Той коментира и опасенията за нови финансови задължения, които ще понесат школите, като каза, че печалбата трябва да се реинвестира, но много автошколи няма инвестиции, реинвестиции, осигуровки, данък "Печалба", данък "Дивиденти". Това са им непознати понятия, изтъкна Красимир Георгиев.

Темата коментира пред журналисти днес и служебният министър на транспорта и съобщенията Красимира Стоянова. "Направихме среща. Това беше втората среща, която проведохме с колегите. Дадените в момента разрешения в наредбата имат отлагателен срок. Тоест, те ще влязат в сила след 5 месеца. За този период обещах на колегите си и поех ангажимент към тях, че ще тестваме заедно системата", посочи тя.

Министър Стоянова каза още, че след влизането на промените в сила ще има срок от още 5 месеца, през които автошколите ще могат да работят и на двата режима - и на хартия, и електронно.

Два клипа по 15 секунди влизат в листовките

Два клипа по 15 секунди влизат в листовките

Нови въпроси за теоретичните изпити за кандидат-шофьорите