Няма таксиметров автомобил, който да може да издаде касов бон в двете валути - в лева и евро. Това коментира Красимир Цветков, председател на Националния таксиметров синдикат, пред БНР.
По думите му апаратите са с отдавна изтекли сертификати и няма подзаконова нормативна уредба, която да разписва тяхната функционалност. "Тези апарати не се регистрират абсолютно никъде в целия космос и изпаднахме в един вакуум", обясни той.
Цветков обясни, че никъде няма разписано изискване на апаратите в таксиметровите автомобили. "Брояха се за фискални устройства, с промяна в закона вече са електронни таксиметрови апарати. С тази лека хватка дадохме повод на НАП тези апарати да не бъдат включвани. НАП да каже това какво е. НАП в работната група казва - ние много-много не искаме да се занимаваме с такситата", уточни той.
Председател на Националния таксиметров синдикат отбеляза, че в Закона за въвеждане на еврото се визира, че таксиметровите апарати и бензиновите колонки нямат задължение да визуализират цената в двете валути - лев и евро, но в същия закон се дава разпоредба какво трябва да съдържа бонът - на бензиностанциите в бона или фактурата ще се виждат двете валути, но при такситата това няма да се случи.
Той призова Министерството на финансите и Министерството на транспорта да излязат с позиция, защото "санкциите хич не са малки".
По думите му с тези апарати таксиметровите шофьори ще нарушат принципа на двойното показване на цените през целия преходен период - от 8 август тази година до края на 2026 г., а това Красимир Цветков отдаде на 5-годишно бездействие.
Инструкции към производителите на таксиметровите апарати не са били даден, според Красимир Цветков, който обясни, че на българския пазар те са трима, като единият се е оттеглил. Един от останалите двама е съобразил своята линия на производство съгласно евродирективата, но му се оказва сериозен натиск от другия производител на апарати да не се прави нищо, за да остане неговият апарат на терен.