Столичният общински съвет прие новата Наредба за реда и условията за пътуване с градския транспорт в София.
Наредбата беше приета с 38 гласа "ЗА", 10 "Против" и 6 "въздържали се".
С наредбата се правят промени в реда и условията за ползване на градския транспорт. Глобата за нередовен пътник се намалява от 40 на 30 лева, а при съставяне на акт пътниците ще трябва да заплащат по 50, а не по 200 лева глоба, както е сега. С промените се отменя и таксуването на допълнителния багаж на пътниците. Наредбата включва още услугата нощен градски транспорт и предвижда изграждането на електронна система за таксуване в превозните средства. Освен това с промените в наредбата се слага край на санкционирането на пътници, които ползват карта за една линия, но пътуват със същата карта с друго превозно средство, което се движи по същия маршрут, но чиито спирки не съвпадат с тези за първата линия.
Източник: "Фейсбук"/Иво Божков
Това обаче не е всичко. С приемането на новата Наредба за реда и условията за пътуване с градския транспорт Столичният общински съвет (СОС) на практика бетонира новата цена на билетчето от 1.60 лв. За това сигнализира общинарят Иво Божков.
Всъщност тази нова наредба не е нова, заяви Божков на пресконференция в началото на заседанието на СОС. По думите му единствената цел на наредбата е да обезсмисли делото в съда, което се води в момента срещу билетчето от 1.60 лв., "което дело в съда в момента е на позиция, която доказва правотата на нашата теза, още когато се гласуваше билетчето от 1.60 лв., че билетчето от 1.60 лв. е незаконно и необосновано", категоричен е общинарят.
Той обясни защо всъщност новата цена на билетчето, която вече далеч не е нова, е необоснована и незаконна. По думите му причината за тази необоснованост е, че няма ясна разбивка на това какво представлява новата цена. "В така наречената нова наредба има опит за обосновка на цената от 1.60 лв. Само че ако всеки човек със средна интелигентност погледне тази обосновка, ще открие един абсурд. Формулата е средностатистическа цифра на проценти. Формулата не само е абсурдна, тя е и фалшива", отсече Божков. Той даде и един конкретен пример за абсурдността на новата наредба - в обосновката на новата наредба в графата "военен инвалид" пишело "0 лв.". Това обаче не било вярно, защото по принцип билетът реално струва нормално, а държавата отпуска средствата, които да покрият разликата за военните инвалиди. "Съответно само на тази линия има една невярност и неточност, която общинските съветници, които гласуват "за", ще утвърждават. Това нещо е абсолютно неприемливо."
Темата коментира и общинският съветник Марта Георгиева. Тя също категорично заяви, че приемането на новата наредба е подигравка с гражданите на София и има само и единствено за цел да бетонира новата цена на билетчето от 1.60 лв.
"Става въпрос за това, че 2 години гражданите са карани да плащат тази цена от 1.60 лв., която вече на първа инстанция вече беше определена като административен произвол. А в момента гражданите, на които им се наложи да заведат дело срещу това решение на общинския съвет срещу тази цена, по странен начин са финтирани от общинския съвет, тъй като се приема 2 седмици преди делото на втора инстанция нова наредба, така че тяхната жалба да бъде безпредметна."
Георгиева заяви още, че мотивите за новата наредба на вносителите ѝ също са подигравка с гражданите, защото същите доводи били представени от тях преди 2 години, когато беше приета новата цена на билетчето. "Още тогава се говореше, че с тези пари ще се обезпечи електронната система, а нея още я няма и е много далече в бъдещето. Трябваше 2019-та година да е готова, отново я отложихме, тоест те още тогава са го имали предвид, а сега отново го използват като аргумент за приемане на нова наредба."
"Цялата транспортна политика на Столична община към момента е пълен провал, тъй като с това билетче от 1.60 лв. се увеличиха приходите на ЦГМ, но не се качиха хората на градския транспорт, както вносителите твърдяха", акцентира още общинският съветник и добави, че никой не вижда къде отиват тези пари и за какво всъщност се използват - няма тикет система, няма нови транспортни средства и други. "В същото време тези хора предлагат зелен билет на по-ниска цена заради мръсния въздух."
В новата наредба нямало също така стратегически план и визия за бъдещето развитие на градския транспорт. Божков даде пример - догодина се въвеждат в експлоатация нови метростанции, за чиято поддръжка и обслужване ще са необходими милиони. "Тези пари трябва да бъдат намерени и налети в ЦГМ", обясни Божков и допълни, че в така наречената нова наредба, приета днес, този проблем по никакъв начин не се адресира. "Тоест догодина отново ще трябва да гледаме нещо, което да направи стъкмистиката, така че да се получат нещата."
Въпреки това наредбата беше приета. По този начин се бетонира цената на билетчето на произволните 1.60 лв., обезсмисляйки решението на първа инстанция на съда, което потвърди, че цената от 1,60 е необоснована и незаконна, написа след приемането на наредбата Божков. По думите му с подобен произвол нищо не пречи цената на билетчето в бъдеще да стане и 5 лева.
За да не се краде в ЦГМ е нужна подробна разбивка къде отиват тези 1.60 и как се формира цената на едно пътуване, категоричен е общинарят.
Припомняме, Божков и Георгиева не са единствените, които сигнализираха за рисковете от приемането на новата наредба.
В хода на пресконференция на 1 март заместник-председателят на СОС от групата на БСП Милка Христова също заяви, че с новата наредба управляващите общинари от ГЕРБ бягат от делото за цената на билетчето от 1.60 лв. Тогава социалистката беше категорична, че целта на тази нова наредба е да се осуети възможността съдът да върне старата цена на единичния билет за градския транспорт от 1.00 лев и на картата от 8 лева.
Припомняме и самото дело срещу новата цена на билетчето. На 22 февруари 2017 година Административният съд в София град отмени Наредбата за изменение и допълнение на Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столична община. Мотивите на съда - липсата на обосновка за новата цена, най-вече икономическа обосновка. СОС и ЦГМ обаче обжалваха това решение, а делото е насрочено за 25 април 2018 година.
Ако и тогава съдът отмени наредбата, следва старата цена на билета от 1 лв. да бъде върната.