Половината от българите помагат при отглеждане и приготвяне на зимнина, гласи проучване на социологическа агенция "Тренд".

Проучването е реализирано в периода между 29 август и 5 септември 2020 г. чрез интервюта "лице в лице" сред 1008 души на възраст 18+.

55% от българите си приготвят зимнина, а 43% не приготвят. Логично в селата и в малките градове хората по-често си приготвят зимнина. В София 33% посочват, че си приготвят зимнина. С увеличаване на възрастта се увеличава делът на участващите в този процес.

Снимка 497365

Източник: Тренд

От зимнината, която приготвят в най-голям дял са компотите - 48%, туршия - 46%, лютеница/кьопоолу/ айвар/лютика - 30%, кисело зеле - 28%. Други продукти, които са предпочитани от българите за зимнина са сладка, печени чушки, кисели краставички, консерви, колбаси, плодове и др.

Половината от българите декларират, че участват в отглеждането/ приготвянето на домашни продукти, а 49% посочват, че не участват. С увеличаване на възрастта се увеличава делът на хората, които участват в тези процеси. 81% от живеещите в селата посочват, че участват в отглеждането/ приготвянето на домашни продукти. В столицата този дял е 25%.

83% от запитаните посочват, че консумират домашно приготвени продукти, защото смятат, че са по-качествени от тези в магазина, но 8% не са съгласни с това твърдение. Близо 2 млн. и 200 хил. българи (53%) консумират домашни алкохолни напитки. 51% от сънародниците ни са участвали в бране/ събиране на реколта. Близо всеки пети е взимал участие във варенето на домашен алкохол, а 660 хил. (12%) в клането на прасе.

79% консумират домашно приготвени или отгледани продукти, спрямо 20%, които не консумират. Данните показват, че с повишаване на възрастта нараства и делът на консумиращите домашни продукти. В малките градове и селата процентът на консумиращите домашно продукти е по-висок в сравнение с областните градове и София.

Най-често консумираните домашни продукти са туршия с 32%, компоти - 28%. Зеленчуците/ зеленчукови консерви - 25%. Сред предпочитаните домашни продукти от българите са още лютеница, сладко, кисело зеле, ракия, месо, яйца, млечни продукти и т.н.

За близо две трети от сънародниците ни консумацията на домашно приготвени продукти са по-евтини. За 27% това не е определящ фактор.

76% консумират домашни продукти, защото им напомнят за вкуса от детството, но за 12% това не е така. Най-младите в по-голям дял в сравнение с другите възрастови групи посочват, че не са съгласни.

53% консумират домашни алкохолни напитки, а 46% - не консумират. 59% от пиещите консумират ракия. 29% пият домашно червено вино, а 11% бяло вино.

51% от българите са участвали в бране/ събиране на реколта, а 44% са садили зеленчуци, подправки, дървета.

По 42% са копали и гледали градински продукти. 18% са участвали във варенето на домашен алкохол. 660 хил. българи са участвали в клането на прасе. Най-малко са доили мляко - 7% от българите.