В момента леките автомобили до 3,5 тона заплащат ТОЛ такса за абсолютно цялата Републиканската пътна мрежа (РПМ). В същото време тежкотоварните плащат такса само за някои от пътищата, защото са започнали да избягват маршрутите в обхвата на системата, се казва в съобщение на НПО до медиите.
Според тях над половината от РПМ се използва от по-увреждащите, по-рушащите инфраструктурата превозни средства абсолютно безплатно. Те подчертават, че това с пълна сила се отнася и за всички ТИР-ове и автобуси с чужда регистрация, които също на практика в голяма част използват инфраструктурата ни напълно безплатно.
От НПО-то припомнят, че ТОЛ системата е заработила през март 2020 година и нямало съмнение, че е необходима и основополагаща за развитието на транспорта в България. Според тях наличието на такава система е нормална европейска практика.
Те обръщат внимание, че през 2021 година с увеличаване на трафика по РПМ спрямо 2020-а станало очевидно, че обхватът й не е достатъчен. Предходното правителство е направило голям компромис, като е намалило почти двойно обхвата на пътищата, за които се изисква тежкотоварните МПС-та да заплащат такса. Това е станало под натиска на браншовите организации и Съюза на превозвачите, като освен това е била намалена и началната такса.
От НПО-то призовават настоящето правителство чрез ресурса, с който разполага, незабавно да увеличи обхвата на ТОЛ системата, както и да повиши началната такса за тежкотоварните превозни средства до първоначално планираната. По този начин ще се постигне справедливост спрямо всички ползватели на РПМ и ще се създаде възможност за генериране, съответно инвестиране, на повече средства за подобрения и рехабилитация на пътната мрежа.