Събираното от тол системата в момента не надхвърля собствената издръжка. Това стана ясно на пресконференция в МРРБ на служебния регионален министър Виолета Комитова и на двамата заместници й Захари Христов и Тодор Анастасов.
Проверката на тол системата е извършена от екип на регионалното министерство в продължение на 10 дни, обхванала е много документи, договори и процеси от няколко години насам. Подобна проверката се извършва и от Сметната палата, като тя е възложена през декември месец от Народното събрание. Докладът на Сметната палата не е готов и не е оповестен в публичното пространство.
Заместник-министър Захари Христов напомни, че има договор за проектиране и изграждане на тол системата между АПИ и "Капш трафик Солюшън" през 2018 г. Седем месеца по-късно било сключено допълнително споразумение за начина на плащане, сроковете и техническото изпълнение на договора. Финансовите параметри обаче не се променили.
За 2019 г. събирайки по една позиция само ел винетки са събрани 392 млн. лв. За 2020 г. имайки три позиции ел винетки, карти и тол декларации са събрани с 600 000 лв. по-малко от 2019 г. През 2021 г. до май месец в МРРБ са събрани със 185 млн. по-малко спрямо 2019 г.
До края на тази година трябва да бъдат събрани 185 млн. лв., за да се стигне нулата и да се каже, че тази система се самоиздържа.
На 1 януари 2019 г. тол системата стартирала, като са изградени 295 броя контролни точки, 212 от тях до 3.5 тона и функционират между 30-70 след проверката на МРРБ. Причината за това е, че изпълнителят е трябвало да изработи софтуер, който да се самообучава и да обработва всички контролни точки, само че те се въвеждали ръчно. Другото по-скандално нещо е, че стационарните контролни точки струват около 100 млн. лв. и нямат застраховка, посочи Христов.
Следващото нещо е, че необработените нарушения в системата за година назад са около 200 000 за приблизително 170 млн. лв. В процеса на договора за изграждане са възникнали нови 27 договора за над 100 000 лв.
Вторият договор бил за мониторинг и поддръжка на тол системата. Възложителят в лицето на АПИ бил длъжен да предоставя резервни части. Физическата поддръжка и резервните части трябвало да бъдат ангажимент на АПИ, които обаче нямали яснота за това има ли резервни части.
Третият договор бил за разширяване на информационната достъпност и интеграция на НАП, МВР и Агенция "Митници". Няма информация за това кой официално е ръководил изпълнението на тази договор, какъв е статутът му, как е изпълнен. Този договор бил на стойност 1 400 000 лв. и трябвало да бъде завършен за 40 дни. При намаляването на обхвата на тол системата били елиминирани втори и трети клас пътна мрежа.
За да бъде печеливша тази тол системата трябва да бъде в обхват поне 16 000 км. С постановление с Министерски съвет през 2019 г. бил намален обхватът на 3 115 км и три път намалени цени на тол таксите. В становище на Световна банка цялата тол система трябвало да бъде с оптична свързаност, но с едно становище на български консултанти са елиминирани 200 км на всички гранично-пропускателни пунктове, с което се губи оптичната свързаност на тол системата.
За момента се въвежда нов вътрешен правилник в националното тол управление и първо ще се види самото постановление на МС дали е било законово оправдано. Все още не е взето решение дали ще бъде предложена промяна в параметрите на тол системата, каза още Захари Христов.
При извършването на проверката екипите на МРРБ питали "Капш" с какъв екип управляват тол системата, но не е получен еднозначен отговор. В момента тол системата като числа се самоиздържа, макар и все още не изцяло. Приходът на тол системата намалял заради пандемията от COVID-19.
Като служебен кабинет трябва да направим добър анализ на ситуацията, защото виждаме доста пробойни в системата и недобри практики. Ситуацията не е черно и бяло и трябва да се вземат под внимание всички страни по въпроса, подчерта Захари Иванов.
Трябва да има доста по-добър контрол на националното тол управление. Не е нормално да има 200 000 необработени нарушения на стойност 170 млн. лв., недоумява Иванов.
Зам.-регионалният министър Тодор Анастасов допълни, че един от основните проблеми е политическото решение за намаляване на обхвата на тол системата и таксовата политика. Преди въвеждането на тол системата проблемът бил, че 2/3 от приходите идвали от личните автомобили, а 1/3 от товарните автомобили. Смисълът на тол системата е да генерира приходи, за да може да бъде използвана от всички видове автомобили. След преразглеждане на цените отново се установява същото положение - 2:1 в полза не на леките автомобили, а на товарните.
"Този, който разрушава пътищата, не плаща достатъчно за тях", категоричен бе Анастасов и допълни, че пътищата продължават да се разрушават, а и не плащат тези, които го правят. Трябва да има някаква справедливост, да се направи, така че да възтържествува справедливостта, настоя той.
Иво Иванов, новият директор на Националното тол управление добави, че физически се обработват около 500-600 фишове на ден. В рамките на 5-6 месеца ще бъдат необходими, за да бъдат разпратени всички фишове.
Комитова увери още, че няма да бъде спирано строителство и никой няма да изпадне в колапс. Според нея най-скъпото строителство е недовършеното строителство и най-малко тя би искала да бъде спирано.
projekt
на 29.06.2021 в 22:03:41 #4гарантирано от ГЕРб - работа, работа, работа или по скоро кражби, кражби, кражби Бойко е цар на кражбите по законен начин. взима една добра идея, нещо което е правилно и редно да се направи. след няколко месеца пуска идеята но тя така е "обработена" че предварително е обречена на провал защото далаверите в нея са много. когато има много далавери, няма как да търсиш отговорност на хората които работят, защото ти си им взел 40% комисиони. важното е накрая нещо да се направи. после Бойко излиза и казва "аз направих", "аз дадох"...все едно ги дава от личните си пари
null
на 29.06.2021 в 19:01:10 #3вече 20 години как не съм ревал, за вас ли да плача, мисловните инвалиди? толкова си неграмотен, че не можеш да съставиш едно сложно изречение от две прости. всичките сте ми еднакви, една майка ви е раждала вас, независимо зад какви съкращения и псевдоними се криете. плюскай на държавната копанка, още няколко години и си пенсионер.
halo
на 29.06.2021 в 18:08:25 #2Нула, нали БСП(К) рИвахте за нейната несправедливост в онзи си вид, а сега се оказва всичко вярно, ама грешката сега била в гербаджийте. :
null
на 29.06.2021 в 17:06:11 #1попитайте предишното правителство за икономическата обосновка за тол системата. общо взето да назначи няколко хиляди тахтаби на държавна издръжка. и да плати на свързани фирми колко стотин милиона беше за изграждане на системата.