Представете си, че електрическата ви кола може да бъде зареждана направо от пътя, по който се движи. Точно по такъв проект работи американският инженер Скот Брусо, който се е амбицирал да превърне във факт детската си мечта и да направи внедряването на соларни панели в пътните настилки масова практика, пише Money.bg.

Идеята на Брусо не е да въвежда революционни промени в соларните батерии, а да промени начина им на използване. Според него, внедрени в настилките по пътищата, те могат да захранват с електричество сгради, да осветяват улиците, да зареждат нагреватели, които да топят снега и леда по пътищата, и да зареждат акумулаторите на колите. Нововъведението му хрумнало благодарение на любимите му колички от детството, които той с часове наред пускал по различни писти. И така, вдъхновен от съпругата си, той развива идеята асфалтовите покрития да бъдат заменени от огромни слънчеви панели.

В САЩ има над 72 000 кв. км асфалтови и бетонни пътища, които са изложени на слънце, а ако бъдат превърнати в соларни, с тях ще може да се произведе над 3 пъти повече енергия, отколкото използват домакинствата в страната в момента, обяснява пред Си Ен Ен инженерът.

През пролетта Брусо получава финансиране от американското правителство, за да разработи проекта си Solar Roadways. За да се осъществи идеята обаче той и учените от Пен стейт юнивърсити, с които работи, трябва да създадат достатъчно надеждна, подобна на стъкло повърхност, която да покрива соларните панели.

Тя трябва да може да осигури същото сцепление за движещите се автомобили като асфалта, както и да може да устои на рязко спиране на тежкотоварни коли. Настилката трябва още да е устойчива на различни атмосферни условия и да се намали способността й да отразява светлината, без това да пречи на панелите да абсорбират слънчевите лъчи.

Според Брусо соларните панели със стъклено покритие ще имат живот от 21 години и средна цена за 0.3 кв. м покритие би била 48 долара.