Австралия предложи в понеделник закон, който може да наложи глоби до 50 милиона австралийски долара (33 милиона долара) на глобални технологични компании, ако потискат конкуренцията и пречат на потребителите да превключват между услуги, предава "Ройтерс".
Лявоцентристкото лейбъристко правителство се насочи към влиянието на големите технологични компании и миналата седмица парламентът прие закон, който забранява социалните медии за деца под 16-годишна възраст.
Предложеният закон ще упълномощи австралийския регулатор на конкуренцията да наблюдава спазването, да разследва антиконкурентни практики онлайн и да глобява компании, каза заместник-министърът на финансите Стивън Джоунс в откъси от реч, която трябва да бъде изнесена по-късно в понеделник.
"Дигиталната икономика поставя под въпрос сегашната ни правна рамка",се казва в речта на Джоунс пред Института "Маккел" за изследване на обществената политика в Сидни, прегледана от "Ройтерс".
"Доминиращите платформи могат да изискват по-високи разходи, да намалят избора и да използват подли тактики, които заключват потребителите и пречат да използват определени продукти. Иновациите извън установените играчи стават почти невъзможни."
Процесът на консултация е планирано да приключи на 14 февруари и ще се проведат още дискусии за подготовка на проектозакона.
Планираният закон, подобен на Закона за цифровите пазари на Европейския съюз , може да улесни хората да се движат между конкурентни услуги, като платформи за социални медии, интернет браузъри и магазини за приложения.
Въз основа на съветите на Австралийската комисия за конкуренцията и потребителите, правителството може да избере платформи, които представляват най-голям риск от нараняване на конкуренцията.
"Първоначално ще се стремим да дадем приоритет на пазарите на приложения и рекламните технически услуги за специфични за услугата задължения", ще каже Джоунс.
Тези специфични задължения ще ограничат компаниите да избутват приложенията си с ниски потребителски оценки в горната част на списъка си за търсене и ще попречат на предоставянето на благоприятно отношение към техните собствени услуги в сравнение с външни доставчици.
Доклад на комисията за конкуренцията относно услугите на цифровата платформа през 2022 г. показа, че Google контролира 93% до 95% от услугите за онлайн търсене в Австралия, докато App Store на Apple представлява около 60% от изтеглянията на приложения, а Google Play Store 40%.