Алтернативен конкурс за лого на България, чиито автори са получили символичната сума от едва един лев, е събрал десетки предложения, които биха могли да представят успешно страната ни.
Въпреки това те не са били дори разгледани от Министерство на икономиката и туризма, което в момента се опитва да замаже гафа със скандала около логото, изработено от „Обединение за бранд България".

Предложенията за лого на страната ни може да видите ТУК

Инициатор на алтернативния конкурс е фондация „Идентичност за България", която го е организирала малко след обявяването на обществена поръчка за туристически бранд от страна от МИЕТ през март 2012. Общият брой на получените проекти е надвишил 70, а 46 от тях са достигнали до последния етап на оценяване.

На 16 юли 2012 се е провело и официалното награждаване на алтернативния конкурс „Лого на България за 1 лев".

„Конкурсът беше и алтернативно зададен като обосновка - лого на България, а не туристическо лого. Целта му беше да покаже, че и без средства може да се постигне добър резултат, активизирайки гражданската позиция и талант. Защото вярваме, че идентичността на България трябва да дойде от нас - българските талантливи граждани, а не от фирми, избрани чрез конкурси, будещи недоверие и скептицизъм", поясняват от фондация „Идентичност за България".

Посочват, че кампанията е целяла да привлече всички иновативни и талантливи дизайнери, художници и любители от България и чужбина, да участват в създаването на "емблема" на страната ни. Допълват още, че не са могли да си позволят да предоставят награда от 2.264 млн. лв. (без ДДС), както и че дизайнът на логото на България не трябва да бъде провокиран с огромна парична награда и затова са решили да дадат символичната награда от един лев.

Журито на конкурса също е било внимателно подбрано, така че да включва едни от най-добрите експерти в България в сферата на маркетинга, рекламата, графичния дизайн, връзки с обществеността и други.

На награждаването са били показани 46 от проектите, които са достигнали до финалното оценяване от журито при пълна анонимност. Връчени са били и три награди за трето, второ и първо място, тъй като разликата във финалните резултати е била сравнително малка.

Първа награда е спечелила Мария Етрополска, чийто проект освен покриващ поставените в условията критерии, се откроява с оригиналност и елегантност на шрифта, стилизиран елемент - житен клас, който избягва традиционните до сега използвани български „емблеми", и изпълнен с ведрост и гостоприемство слоган  „welcome home".

След края на конкурса от Фондацията са се срещнали по собствена инициатива с Анелия Генова от МИЕТ, която е отговаряла за конкурсната поцедура за туристическия брандинг на България.

„Беше ни обещано с оглед проведения алтернативен конкурс и натрупания опит да участваме в работни групи за изработването на стратегията и визията на новото лого.
Това естествено не се случи", разказват от „Идентичност за България".

Припомняме, в момента, логото, което трябваше да популяризира туристическия ни продукт пред света, се преразглежда, за да бъдат направени евентуални промени във визията му.  Измененията в него ще бъдат дискутирани с повече представители на художествения бранш у нас, например членове на Съюза на българските художници (СБХ), които възразиха остро срещу продукта на „Обединение за бранд България".