Докато белгийската полиция започна втора вълна от обиски в Европейския парламент, зашеметен брюкселски елит започна да се бори с неудобен въпрос в основата на разследването за подкуп в Катар: колко дълбоко е прогнило, пише "Политико". 

Досега полицейските разследвания, започнати от белгийския прокурор Мишел Клейз, са вкарали четирима души в затвора, включително вицепрезидента на парламента Ева Кайли, по обвинения в корупция, пране на пари и участие в престъпна организация.

След като първоначалният шок от тези арести премина, няколко служители на парламента казаха пред "Политико", че смятат, че обвиненията ще бъдат ограничени до "няколко лица", които са се заблудили, като се твърди, че са приели стотици хиляди евро в брой от катарски интереси.

Но тази теория започваше да се разплита в понеделник вечерта, тъй като белгийската полиция извърши нова серия от обиски в офисите на парламента точно когато депутатите се събираха в Страсбург, едно от двете места на Европейския парламент, за първата си среща след новината за арестите, разпространена в петък .

С 19 претърсени резиденции и офиси — в допълнение към парламента — шестима арестувани и суми от най-малко около 1 милион евро, някои служители и активисти на ЕС казаха, че вярват, че още имена ще бъдат въвлечени в разширяващата се мрежа — и че скандалът с подкупите в Катар е симптоматичен за много по-дълбок и по-широко разпространен проблем с корупцията не само в Европейския парламент, но и във всички институции на ЕС.

В парламента слабият надзор върху финансовите дейности на членовете и фактът, че държавите успяват да се свържат с тях, без изобщо да регистрират срещите в публичен регистър, се равнява на рецепта за корупция, твърдят тези критици.

Отвъд парламента те посочиха въртящата се врата на висши служители, които се отправят да обслужват частни интереси след работа в Европейската комисия или Съвета, като доказателство, че по-строгият надзор на институциите е уместен. Други се позоваха на наследството на Комисията на Жак Сантер, която подаде масова оставка през 1998 г., като доказателство, че никоя институция на ЕС не е имунизирана срещу незаконно влияние.

"Съдилищата ще определят кой е виновен, но това, което е сигурно е, че не е само Катар и не само лицата, които са посочени, са замесени" в операции за чуждестранно влияние, коментира Рафаел Глюксман, френски депутат от социалистите и демократите, който ръководи комисия срещу чужда намеса в парламента.

Мишел ван Хултен, бивш депутат, който сега оглавява офиса на Transparency International в ЕС, каза, че макар фрапиращите случаи на корупция, включващи торби с пари, да са редки, "е много вероятно в този скандал да има имена, за които все още не сме чували. Има неправомерно влияние в мащаб, който не сме виждали досега. Не е необходимо да включва торби с пари. Това може да включва пътувания до далечни дестинации, платени от чуждестранни организации - и в този смисъл има по-широко разпространен проблем.

Към проблема се добавя и фактът, че Парламентът няма вградени защити за вътрешните лица, подаващи сигнали за нередности, въпреки че гласува в подкрепа на такива защити за гражданите на ЕС, добави той. Още през 1998 г. един информатор, осъждащ лошото управление в Комисията на Сантер, ускори масовата оставка на изпълнителната власт на ЕС.

Глюксман също призова за "изключително дълбоки реформи" на система, която позволява на законодателите да заемат повече от една работа, оставя надзора върху личните финанси на саморегулиращ се комитет, съставен от депутати и дава на държавните актьори достъп до законодателите, без да се налага да регистрират своите срещи публично.

"Ако парламентът иска да се измъкне от това, ще трябва да ударим силно и да предприемем изключително дълбоки реформи", добави Глюксман, който по-рано посочи Русия, Грузия и Азербайджан като страни, които се стремят да влияят върху политическите решения в парламента.

За да започне справянето с проблема, Глюксман призова за създаването на ad hoc разследваща комисия в парламента, докато други леви и зелени депутати настояха за реформи, включително назначаване на вицепрезидент за борба с корупцията, който да замени Кайли, която беше изключена от групата на S&D късно в понеделник и създаване на комисия по етика, която да контролира всички институции на ЕС.

Чашата е наполовина пълна

Други обаче не бяха толкова убедени, че разследването за корупция ще разкрие нови имена или че фактите, разкрити миналия петък, говорят за някакъв по-широк проблем в ЕС. Запитан за мащаба на скандала с подкупите, един високопоставен служител на парламента, който пожела да остане анонимен, каза: "Колкото и сериозно да е това, това е въпрос на отделни лица, на няколко души, които са взели много лоши решения. Разследването и арестите показват, че нашите системи и процедури работят."

Валери Хайер, френски депутат от центристката група Renew, направи подобна бележка, като каза, че макар да е дълбоко загрижена за "риска за нашата демокрация", свързан с чужда намеса, тя не вярва, че скандалът сочи към "генерализирана корупция" в ЕС. "За съжаление има гнили ябълки", каза тя.

Президентът на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, която е подложена на критики заради нейните сделки за ваксиниране срещу COVID-19 с Pfizer, отказа да отговори на въпроси относно отношенията на нейния вицепрезидент Маргаритис Схинас с Катар на брифинг за пресата, което предизвика гнева на пресата в Брюксел.

Гръцкият еврокомисар представляваше ЕС на церемонията по откриването на Световното първенство по футбол миналия месец и беше критикуван от евродепутатите заради своите туитове през последните месеци, в които хвалеше трудовите реформи в Катар.

Попитана за отговора на Комисията на корупционния скандал в Катар, който обхвана Европейския парламент и по-специално за позицията на Схинас, фон дер Лайен замълча за гръцкия комисар.

Фон дер Лайен обаче изглежда подкрепи създаването на независим орган по етика, който може да разследва неправомерни действия във всички органи на ЕС.

"Тези правила за лобиране от държавни актьори са едни и същи и в трите институции на ЕС", каза високопоставеният служител на парламента, имайки предвид Европейската комисия, Парламента и Европейския съвет, кръглата маса на правителствата на ЕС.

Разделението относно това как да се справим с корупцията показва как дори в лицето на това, което изглежда като впечатляващ пример за корупция, членовете на брюкселската система - състояща се от хиляди добре платени бюрократи и избрани служители, много от които се ползват със законов имунитет като част от техните длъжности — се стремят да се предпазят от контрол, който може да застраши приходите или да провали кариерата.

Може ли ЕС да се възстанови от корупционния скандал с Катар?

Може ли ЕС да се възстанови от корупционния скандал с Катар?

Всяка инициатива е под въпрос, а евродепутатите един през друг искат да изглеждат отвратени и шокирани