Европейската комисия планира да въведе въглероден граничен данък, който има за цел да защити европейските производители на стомана и други индустрии от по-евтин внос от държави, които не прилагат стриктни политики за защита на околната среда, информира "Ройтерс".

В сряда председателят на Комисията Урсула фон дер Лайен, която пое властта от 1 декември, ще разкрие подробности за "Зеления курс" - регулации, които драстично трябва да намалят въглеродните емисии в 28-те страни членки.

Пакетът ще включва предложение за приемане на механизъм за въвеждане на въглероден граничен данък, който ще подбере секторите до 2021 г., според изтекъл в публичното пространство документ на Комисията, въпреки че все още се работи по детайлите.

Планът първоначално може да бъде тестван в индустрии, свързани с производството на стомана, цимент и алуминий, пише във втори документ на ЕС.

Но предложението вероятно ще бъде изправено пред правни, икономически и политически пречки.

Данък върху вноса

Според този вариант вносителите на стомана, алуминий и други продукти с висок въглероден отпечатък ще трябва да купуват въглеродни квоти, както производителите в ЕС правят в съответствие със Система за търговия с квоти за емисии на парникови газове на Общността.

Това ще доведе до въвеждане на данък върху внос и увеличаване на цената на вносните продукти, което ще засили конкуренцията на метали и други продукти, произвеждани в ЕС.

Целта е да се отговори на "въглероден теч", засягащ индустриите на ЕС в резултат на по-евтин внос от държави, които не прилагат строги правила в борбата срещу климатичните промени.

Такъв ход обаче може да е в нарушение на правилата на Световната търговска организация (СТО), които изискват равноправно отношение и без дискриминация между вътрешни и чужди производители.

Въглероден данък в ЕС

Спазването на правилата на СТО може да бъде по-лесно, ако данъкът върху вноса се съчетае с въглероден данък върху всички стоки, включително и произведените в ЕС.

При този вариант проблемът с въглеродния теч може да бъде разрешен, защото чуждите производители ще плащат по-високи данъци, ако замърсяват повече от другите производители.

Но производителите в ЕС ще бъдат изправени пред проблеми - ще се покачи цената на износа им, което ще ги направи по-малко конкурентоспособни в чужбина. Това може да окаже огромно влияние върху някои сектори. Производителите на стомана в ЕС например изнасят повече от 10% от продукцията си.

Такъв данък в ЕС също ще трябва да бъде одобрен единодушно от всички страни членки на ЕС за разлика от повечето решения, които се вземат с мнозинство. В миналото имаше неуспешни опити да се въвеждат данъци в ЕС, тъй като правителствата не са склонни да прехвърлят данъчна власт на Брюксел.

Реформиране на Системата за търговия с квоти за емисии на парникови газове

При всяка от тези опции ще е необходимо да се реформира Системата за търговия с квоти за емисии на парникови газове, която в момента гарантира благосклонно отношение към енергийно интензивните сектори, които срещат проблеми при конкуренцията си с внос от държави, които не налагат строги правила за опазване на околната среда.

Според регулациите на ЕС стоманата, мините и циментът са сред секторите в Общността, които се възползват от безплатни въглеродни квоти до 2030 г.

С нов въглероден данък тези изключения ще трябва да бъдат премахнати. Производителите в ЕС се опасяват, че могат да изгубят съществуващата финансова помощ в замяна налагане на данък на конкурентите, който може да бъде оспорен в СТО и може да доведе до ответни мерки от страна на САЩ и други търговски партньори.

Последователност

Комисията сигнализира, че въглеродният данък ще бъде въведен като част от по-голям преглед на Системата за търговия с квоти за емисии на парникови газове, но не е ясно дали двете реформи ще бъдат прокарани едновременно.

Представители на ЕС коментират, че въглеродният данък ще влезе в сила след преглед на Системата за търговия с квоти за емисии на парникови газове, което означава увеличаване на въглеродната цена, която в момента е около 25 евро за тон. Вдигането на цената ще бъде постигнато чрез орязване на безплатни въглеродни квоти и разширяване на обхвата на Системата за търговия с квоти за емисии.

Комисията ще предложи включване на корабната индустрия в Системата за търговия с квоти за емисии и намаляване на безплатните квоти за самолетните компании от юни 2021 г.