Обществото се мени бързо, образователните системи са по-консервативни, трудно се адаптират, но това не означава, че трябва да абдикираме, трябва да бъдем по-бързи, проблемът е голям.

Това заяви министърът на образованието в служебния кабинет проф. Николай Денков, който коментира пред БНТ насилието и тормоза в училище.

Защо всеки си мисли, че другите са му виновни, питат учителите от 52-ро училище

Защо всеки си мисли, че другите са му виновни, питат учителите от 52-ро училище

В столичното училище почина дете след удар от свой съученик

Според него необходима е координация между служителите от всички институции, които работят с деца, а също така прокарване на краткосрочни и средносрочни цели.

Денков е убеден, че трябва да се промени нормативната наредба. Той предложи две посоки - едната е как учениците да получават помощ от психолози, за да може случаите на насилие или тормоз да доведат до адекватно решение, а другата е свързана с това да не се гонят ученици от училище, а да се изваждат временно от клас, да не застрашават класа и когато са готови, да бъдат върнати.

По думите му единият от основните проблеми в наредбата е липсата на координация между институциите и алгоритъм, който за момента не е написан.

Дете почина след ритник в корема от съученик

Дете почина след ритник в корема от съученик

Ударът е причинил спукване на черния дроб

Служебният министър е убеден, че в наредбата трябва да бъдат включени повече права на учителите и механизъм за по-голям натиск върху родителите.

Според Николай Денков краткосрочните мерки също включват прилагане в действие на всички налични възможности на институциите.

Средносрочните мерки пък, поясни Денков, трябва да включват отделяне на финансови средства, а също и привличане на повече специалисти.

От думите на министъра стана ясно, че дългосрочната цел е университетите да подготвят специалисти.

Министърът разкри още, че малко над 900 учители нямат висше образование, но те работят в области с дефицит на кадри. Но в същото време Денков подчерта, че има над 900 свободни места за учители на пазара на труда.

Заплатите се увеличават постепенно, трябва да се вкарат повече специалисти, за да се облекчи работата на учителите, смята той.

Имаме подготвени специалисти, но не искат да влязат в училищата, защото условията не са привлекателни, добави той.

Министърът каза още, че 2 470 учители в момента водят занятия по предмети, по които нямат придобита специалност.

По отношение на дуалното образование Денков изтъкна, че подходът е доста специфичен.

То трябва да стартира там, където има фирми, които са готови да наемат и да работят с такива ученици. Те за момента са около 400. Възползваме се и от чуждестранния опит и методики в Австрия, Германия и Швейцария, подчерта той и добави, че към момента са включени 19 професии в професионалното образование.

Относно учебниците за новата учебна година министърът увери, че навреме ще бъдат доставени всички материали на учениците и учителите.

Рискът е нулев да не започне годината, увери той.

Николай Денков не пропусна да коментира и висшето образование.

Той посочи няколко проблема, които трябва да бъдат елиминирани. Първият е свързан с това, че завършват много висшисти, вторият - твърде много студенти има в някои направления като туризъм, администрация и икономика, като само 20-30% от завършилите работят в тези области.

Служебният министър е убеден, че ВУЗ-овете трябва да намалят броя на студентите и за сметка на това да увеличат качеството.

Професор Николай Денков обяви, че финансирането за ВУЗ-овете трябва да не е според броя на приетите в университетите, а какво става след завършването на студента.

Реализирайте студентите, за да имате по-голяма субсидия, призова той и поясни, че тази година за първи път ще бъде приложен този модел.

Според Денков образователното министерство не може да прави прогнози какви са очакванията на пазара на труда, а това трябва да става от браншовите организации.