Докато екипажът на Lion Air се борил да поеме контрол над управлявания от него самолет Boeing 737 Max 8 на 28 октомври 2018 г., той получил помощ от неочакван източник: пилот в почивка, който се е случило да се вози в пилотската кабина, информира "Блумбърг".

Пилотът, който е бил на допълнително място в пилотската кабина, правилно е установил проблема и е казал на екипажа как да изключи нефункционираща система за контрол на полета. Така той е спасил самолета от катастрофа, обявиха двама източници, запознати с разследването на Индонезия.

И Доналд Тръмп приземи "Боинг 737 - Макс 8"

И Доналд Тръмп приземи "Боинг 737 - Макс 8"

"Боинг" пред криза на авиационния пазар

Но на следващия ден, под управлението на друг екипаж, самолетът падна в Яванско море. Всички 189 души на борда загинаха. Разследващите смятат, че е възникнал същият проблем.

За първи път се разкрива тази информация за предходния полет със самолет Max 8 на компанията Lion Air. Това е нова улика в мистерията как някои пилоти на този самолет са успели да предотвратят катастрофа, докато други са изгубили контрол над управляваните от тях самолети и са се разбили.

Присъствието на трети пилот в кабината за управление не е включено в доклада от катастрофата на Националната комисия за транспортна безопасност на Индонезия от 28 ноември и преди не е разкривана тази информация.

Българските авиолинии нямат самолети Боинг 737 Макс 8

Българските авиолинии нямат самолети Боинг 737 Макс 8

Няма място за притеснение сред пътниците, успокоява експерт

Пътникът с безплатен билет, пилотът, на полета от Бали до Джакарта казал на екипажа да изключи захранването към мотор, който насочва носа на самолета надолу, поясняват източниците и допълват, че това е част от инструкциите, които трябва да се знаят наизуст от всички пилоти.

Говорител на Lion Air коментира, че цялата налична информация за полета е предадена на индонезийската комисия.

Комисията обяви в доклад, че самолетът на няколко пъти е имал проблеми при предишни полети и те не са били оправени напълно.

Системата за безопасност, която има за цел да не позволява на самолета твърде стръмно издигане или изпадане в stall - aеродинамично "увисване" ( няма достатъчно въздушна тяга под крилата на самолета заради голям ъгъл или заради ниска скорост), е проверявана от разследващите на катастрофата на 29 октомври, както и от тези, които разследват катастрофата в Етиопия пет месеца по-късно.

Вярва се, че неизправен сензор е заблудил компютрите на самолета на Lion Air, което е довело до автоматично насочване на носа надолу, за да се избегне stall.

На 13 март приземиха самолетите Boeing 737, тъй като по първоначална информация има съответствия между двете катастрофи в Индонезия и в Етиопия.

Припомняме, по-рано този месец пътнически самолет 737 Max 8 на Етиопските авиолинии катастрофира няколко минути след излитането си. Загинаха всички 157 души на борда. През октомври пътнически самолет на индонезийската компания Lion Air катастрофира със 189 души на борда.

И двата инцидента са с новите самолети 737 Max 8.