Руските авиокомпании, включително контролираният от държавата Aeroflot, разглобяват самолети, за да си осигурят резервни части, които вече не могат да купуват в чужбина поради санкциите на Запада, казаха четири източника от индустрията пред Reuters.

Стъпките са в съответствие със съветите на руското правителство, предоставени през юни за авиокомпаниите да използват някои самолети за части, за да гарантират, че останалата част от самолетите, произведени в чужбина, могат да продължат летят поне до 2025 г.

Санкциите, наложени на Русия, след като тя изпрати свои войски в Украйна в края на февруари, попречиха на нейните авиокомпании да получат резервни части или да преминат през поддръжка на Запад.

Авиационни експерти казаха, че руските авиокомпании вероятно ще започнат да вземат части от своите самолети, за да ги поддържат в летателно състояние, но това са първите подробни примери.

Най-малко един руски Sukhoi Superjet 100 и Airbus A350, експлоатирани от Aeroflot, в момента са спрени и се разглобяват, каза източник, запознат с въпроса.

Източникът отказа да бъде идентифициран поради чувствителността на проблема. Airbus A350 е почти чисто нов, каза източникът.

По-голямата част от самолетния флот на Русия се състои от западни пътнически самолети.

Оборудването е взето от няколко Boeing 737 и Airbus A320 на Aeroflot, тъй като превозвачът се нуждае от повече резервни части от тези модели за другите си Boeing 737 и Airbus A320, каза източникът.

Сглобените в Русия Sukhoi Superjet също са силно зависими от чуждестранни части. Двигателят вече е премахнат от един Superjet, за да може друг Superjet да продължи да лети, каза първият източник.

Разбира се, двигателите често се сменят между самолетите и обикновено се доставят по отделни договори, казаха експерти от индустрията. Те не се считат за част от основната конструкция на самолета.

"Само въпрос на време" е базираните в Русия самолети да бъдат "канибализирани", каза източник от западната авиационна индустрия.

Британски институт: В руските оръжия има стотици западни части

Британски институт: В руските оръжия има стотици западни части

Много от тях струват по няколко долара

По-новите поколения самолети - A320neo, A350 и Boeing 737 MAX и 787 - имат технология, която трябва постоянно да се актуализира.

В рамките на една година след влизането в сила на санкциите ще бъде "предизвикателство" да се запазят съвременните самолети в експлоатация дори за силно развитата и компетентна инженерна база на Русия, казаха западни източници.

Практиката да се премахват части, за да може друг самолет да лети, е известна като превръщането на излезлите от употреба самолети в "коледни елхи". Макар и сравнително рядко, то най-често е свързано с финансови затруднения и никога не се е случвало в същия мащаб като широко разпространеното преустройство, което се предвижда в Русия, за да се отговори на въздействието на санкциите.

Реактивните самолети могат да бъдат приведени в експлоатация отново, при условие че отнетите части бъдат върнати обратно, въпреки че това не би възстановило непременно проследимостта, необходима за реактивните самолети, за да навлязат отново на световните пазари.

Много части имат ограничен живот, който трябва да се регистрира.

Близо 80% от флота на Aeroflot се състои от Boeing и Airbus - има 134 Boeing и 146 Airbus, заедно с близо 80 произведени в Русия самолета Sukhoi Superjet-100 към края на миналата година, въз основа на последните налични данни.

Според изчисления на Reuters, базирани на данни от Flightradar24, около 50 самолета на Aeroflot - или 15% от флота му, включително самолети, блокирани от санкции - не са излитали от края на юли.

Три от седем Airbus A350, експлоатирани от Aeroflot, включително един, който сега се използва за части, не са излитали около три месеца, показват данните на Flightradar24.

Съветският аналог на Кореком възкръсва в Русия

Съветският аналог на Кореком възкръсва в Русия

Ще бъдат отворени само два магазина в Москва и Санкт Петербург

Руските превозвачи летят по-малко маршрути поради санкциите на Запада, което означава, че има неизползвани самолети, които могат да бъдат спрени, каза втори източник от индустрията.

"Западните производители разбират, че почти всички Superjets се експлоатират в Русия", каза Олег Пантелеев, ръководител на авиационния мозъчен тръст Aviaport. "Можете просто да спрете да произвеждате и доставяте резервни части - и това ще навреди."

Планът за развитие на руската авиационна индустрия до 2030 г. изчислява, че Русия може да се изправи пред най-големите предизвикателства с A350 и серията Q Bombardier, тъй като поддръжката им се извършва в чужбина.

Съветът на руското правителство предвижда "частично демонтиране на определени части от флота от самолети", което ще запази две трети от чуждестранния флот в експлоатация до края на 2025 г.

Основното предизвикателство ще бъде поддържането на двигателите и сложното електронно оборудване в изправност, каза Пантелеев.

"Ще бъде трудно да ги поправим", каза той.

Aeroflot, някога сред най-добрите авиокомпании в света, но сега разчитаща на държавна подкрепа, е отбелязала 22% спад в трафика през второто тримесечие на тази година спрямо предходната година, показват данните на компанията, след като санкциите й попречиха да лети до повечето западни дестинации.

Осигуряването на доставки от страни, които не са наложили санкции на Русия, е малко вероятно да помогне, тъй като компаниите от Азия и Близкия изток се страхуват от риск от вторични санкции срещу тях от страна на западните правителства, казаха източниците.

"Всяка отделна част има свой (уникален) номер и ако документите имат руска авиокомпания като краен купувач, тогава никой няма да се съгласи да доставя, нито Китай, нито Дубай", каза първият източник, добавяйки, че всички части трябва да бъдат да бъдат оповестени на Boeing и Airbus, преди да бъдат доставени на крайния потребител.

Путин призна санкциите за огромно предизвикателство

Путин призна санкциите за огромно предизвикателство

Невъзможно било Русия да бъде откъсната от света