Ръководителят на най-натовареното летище в света за международни пътници заяви, че паспортите за Covid са единственият начин за рестартиране на масовите чуждестранни пътувания. "Не мисля, че има алтернатива", коментира пред БиБиСи главният изпълнителен директор на летищата в Дубай Пол Грифитс. 

Критиците на цифровите сертификационни системи твърдят, че те дискриминират тези, които не могат да се ваксинират, но Грифитс казва, че той напълно подкрепя документите, които според него са "неизбежни".

"Мисля, че проблемът не е в паспорта и в неговата дискриминация. Това е необходимостта да се разгърнат нещата и да има подходяща глобално справедлива програма за ваксиниране", каза той.

Световната здравна организация и Световният съвет за пътуване и туризъм са сред онези, които се противопоставят на паспортите за ваксини на фона на опасенията, че ще създадат "двукласова общество".

Миналия месец д-р Майк Райън от СЗО повтори опасения относно етичните и справедливи въпроси, свързани с паспортите с ваксини. "Те трябва да бъдат взети под внимание, особено в свят, в който ваксината се разпространява по такъв крайно несправедлив начин", каза той.

СЗО призовава за отлагане ваксинации на деца и споделяне ваксини с Covax

СЗО призовава за отлагане ваксинации на деца и споделяне ваксини с Covax

Втората година на пандемията може да е по-смъртоносна от първата

Авиационната индустрия отчаяно търси начини да набере скорост след щетите, нанесени от правителствените ограничения и колапса на доверието на пътниците.

3,5 трилиона долара е годишният принос на индустрията за световната икономика преди пандемията.

Въпреки това, тъй като самолетите са приземени, броят на международните полети в Дубай се срина както останалата част от индустрията.

Въпреки това 2020 г. е седмата поредна година в която Дубай е най-натовареното летище в света за международни пътници, след като изпревари Лондонското Хийтроу през 2014 г.

Рекордните 86,3 милиона души са преминали през 2019 г., но тъй като пандемията с коронавирус е приземила полетите, потокът е спаднал със 70% до 25,8 милиона през миналата година.

"Трябва да се заемем с управлението на риска, а не в избягването на риска", обяснява Грифитс. "Просто не мисля, че светът може да оцелее без тази мобилност много дълго, със сигурност не и социално и икономически, но можете да разберете защо страните по света са много консервативни. Последното нещо, което всеки политик иска е прилив на инфекции на своя територия."

За Дубай, близкоизточен хъб, който играе ключова роля за свързване на Изтока и Запада, въздушното пътуване е ключово за възстановяване на щетите. "Градът е построен като глобален център и това позволи да се развие огромен търговски и туристически център тук в ОАЕ", добави Грифитс.

"Така че ние сме доста зависими, защото поне 35% от БВП се основава на възможностите за пътуване и туризъм, това има голям драматичен ефект тук."

За да премине през кризата, летището намали разходите, като затвори цели терминали и зали, което означава, че е избегната наместа от правителството на Дубай. "Успяхме да стигнем до позиция, при която да покрием всичките си разходи с около 20% от производителността си".

Той добавя, че 8500 работни места са намалени на 2500. "Това бе много лошо за много хора. Но ние сме в добра позиция да се възстановим сега."

ЕС пуска зелени дигитални сертификати до края на юни

ЕС пуска зелени дигитални сертификати до края на юни

Рейндърс: Предложените сертификати не са същото като паспорти за ваксини, те не дискриминират

Желанието за възстановяване и да се избегнат нови огнища на коронавирус доведе до появата на няколко различни пропуска за пътуване за Covid.

Европейският съюз, Г-20 и Международната асоциация за въздушен транспорт работят по схеми. Грифитс казва, че дори ако бъдат въведени множество системи за проверка на пътниците, летището му може да избегне опашки като тези, които се виждат в Хийтроу.

"Каквато и да е системата, ние ще адаптираме нашите процеси, за да гарантираме, че пътниците ни няма да бъдат поставени на огромни опашки", добавя той.

За тези пътници, които летят, се полагат грижи с изключителна чистото на помещения, физическото дистанциране и носене на маски. Технологиите също помагат за спиране на разпространението на микроби и вируси, с ускоряването на безконтактните процедури за регистрация.

Що се отнася до правилата, пътниците "се придържат изключително добре, защото се грижим те да се придържат към тях. Ние ги наблюдаваме много, много отблизо: 6000 камери за видеонаблюдение наблюдават потока на пътниците, защото очевидно трябва да поддържаме всичко в движение, да пазим всичко в безопасност и сигурност."

Ако международните въздушни пътувания трябва да се задвижат отново, "зависи от държавите да решат какви са правилата за влизане, а авиокомпаниите и летищата по света трябва да ги наложат. Ако всичко това работи и всички се съберат, паспортите за ваксини ще бъдат много, много прост начин за пътуване без документи по света."

Британия пуска ваксинационни паспорти за пътуващи британци от 17 май

Британия пуска ваксинационни паспорти за пътуващи британци от 17 май

Ще се издават само на британци с инжектирани две дози коронавирус ваксина