Проектът за изграждане на АМ "Русе - Велико Търново" от програма "Транспортна свързаност" 2021-2027 г. нито се отлага, нито е предвидено пренасочване на финансирането, предвидено за магистралата. Това съобщават от пресцентъра на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) заради твърдения в медиите, че част от парите за АМ "Русе - Велико Търново" ще се пренасочват за изграждането на АМ "Европа".

АПИ отрече да е предвидено удължаване на срока до 2040 г. и добави, че изграждането на АМ "Русе-Велико Търново" е приоритет не само на Агенцията, но и на редица национални и европейски институции.

От АПИ припомнят, че проектното трасе на автомагистралата е общо 133 км и е разделено на три участъка: Русе - Бяла, обход на град Бяла и Бяла - Велико Търново. За първите два участъка - от Русе до Бяла и обход на гр. Бяла договорите за проектирането и строителството, както и за строителния надзор са сключени и в момента изпълнителите работят по техническите проекти, а в един участък от обхода на Бяла се извършват строителни дейности. Общата стойност на сключените договори е 1 872 616 697 лв. с ДДС. Проектът е включен в Програма "Транспортна свързаност" 2021-2027 за финансиране от Европейския фонд за регионално развитие /ЕФРР/. Предвидените средства по програмата за финансиране от ЕФРР са 1 048 337 593 лв., като от този фонд ще се финансира и друг голям инфраструктурен проект - проекта за Фаза 2 на Обхода на Габрово с тунела под връх Шипка.

АПИ обяви търг за строителен надзор при строежа на част от АМ "Русе-Велико Търново"
Обновена

АПИ обяви търг за строителен надзор при строежа на част от АМ "Русе-Велико Търново"

От Русе до Бяла и обходът на гр. Бяла

От изложеното е видно, че поради мащабността на проектите и финансовия ресурс, който ще е необходим за реализирането им, ще са необходими много повече средства от наличните по европейския фонд и затова ще е необходимо да се осигури недостигащото финансиране от близо 824 млн. лв. за първите два участъка на АМ "Русе-Велико Търново", както и 364,5 млн. лв. за фаза 2 на Обхода на гр. Габрово, уточнява Агенция "Пътна инфраструктура" и е категорична, че не се предвижда удължаване на срока до 2040 г. Към момента няма предявени искания за индексации. Участъкът Бяла - Русе ще се изпълнява, както е предвидено в договорите.

За предоставяне на европейското финансиране за АМ "Русе - Велико Търново" за първите два участъка през миналата година е завършен формулярът за кандидатстване, каквито са процедурите и правилата на европейската програма. В момента се очаква да бъде получени удостоверение за завършеност от инициативата JASPERS, след което формулярът ще да бъде подаден в Управляващия орган на Програма "Транспортна свързаност" 2021-2027.

Третият участък от Бяла до Велико Търново е разделен на три подучастъка. За него е изготвена тръжна документация за избор на изпълнители на проектирането - изготвяне на технически проект и ПУП-ПП, и строителство на участъците. Следващата седмица предстои обявяването на обществената поръчка.

Относно измененията на Програма "Транспортна свързаност" за пътните проекти, които бяха приета на заседанието на правителството вчера, 12 март, АПИ уточнява, че изменението предвижда включването на Фаза 2 от проект АМ "Европа" за финансиране от Кохезионния фонд на ЕС. За пътни проекти от този фонд са предвидени 142 292 738 евро или 167 403 221,20 евро с националното съфинансиране. От тях за фаза 2 на проект АМ "Европа" се предвиждат 78 696 071 евро.

АПИ подчертава, че двата проекта - АМ "Русе - Велико Търново" и АМ "Европа" - са предвидени за финансиране от различни фондове на ЕС и няма никакво вземане или прехвърляне на средства от един към друг обект, тъй като източниците на финансиране в програмата са различни, уверява Агенцията.

АПИ пусна обществена поръчка за първите 75,6 км от АМ "Русе - Велико Търново"

АПИ пусна обществена поръчка за първите 75,6 км от АМ "Русе - Велико Търново"

На цялото трасе от 132,84 км ще има 22 моста