
Това предвижда приетата днес от правителството национална програма за развитие на училищното образование в периода 2006 – 2015 година, съобщи образователният министър Даниел Вълчев.
Мотивите са конституционно регламентираната равнопоставеност между видовете собственост и основополагащият принцип парите да вървят след ученика.
Министър Вълчев и някои негови колеги обаче смятат, че това трябва да бъде въведено след 3 до 5 години, през които с едно сериозно финансиране държавните и общинските училища да достигнат необходимото ниво на конкурентноспособност.
Друг въпрос, който трябва да бъде решен, са таксите, които се заплащат в частните училища и въпросът със сградния фонд, тъй като в момента 90% от частните школа са настанени в държавни или общински сгради и плащат, според министър, един крехък наем.
По време на днешното обсъждане на националната програма са били направени някои принципни бележки, по които работата ще продължи до края на другия месец, когато документът трябва да бъде внесен в Народното събрание.
Например, за реформи ли говорим, или за развитие на сектора; за какво образование става дума – училищно, средно или за цялата система на народната просвета.
Днес е постигнато принципно съгласие, че програмата трябва да обхване и предучилищното обучение и възпитание.
Друг въпрос, който е бил разгледан, е времевата граница на документа. Според Вълчев за една консервативна система, в която приетите мерки дават резултати със закъснение, 10-годишният срок не е голям, но в същото време той прави малко по-труден погледа през призмата на 10-годишното икономическо развитие.
Голям въпрос е въвеждането на единния норматив за материална издръжка на училищата.
Приоритетните задачи, които според министър Вълчев трябва да бъдат решени, ако не до лятото, то поне до 15 септември, са въвеждане на система за диференциацията на заплащането на учителите, оптимизация на училищната мрежа, пускане на електронното съдържание и портал, въвеждането на тестовете във всички училища и премахване на слетите паралелки.