България все пак ще търси европейско финансиране за участъка от АМ "Струма", ЛОТ 3.2 от Крупник до Кресна.

На този етап апликационната форма се оттегля, но работата по подготовката за изграждането на участъка не спира. Ще продължи и търсенето на възможност за европейско финансиране. Това обясни в студиото на Нова телевизия председателят на УС на АПИ Георги Терзийски. Той обаче не отговори категорично на въпрос дали няма се окаже, че отново българските данъкоплатци ще плащат за нещо, което е можело да се финансира с европейски средства. Терзийски заяви само, че нито работата по проекта е спряла, нито търсенето на възможност за европейско финансиране на проекта.

България се отказва от европарите за АМ "Струма"

България се отказва от европарите за АМ "Струма"

АПИ се ангажира до края на 2020 г. да изпълни поредица от смекчаващи мерки

Оттеглянето на апликационната форма е заради допълнителните препоръки за мерки за намаляването на въздействието от увеличаващия се трафик. "Трябва да се определят и специфични консервационни цели за двете защитени територии по НАТУРА 2000, които са в обхвата на проекта и за което е необходимо технологично време.

Сега мерки пак ще бъдат изпълнени и това ще стане дори и по-рано, заяви Георги Терзийски, но не уточни дали това ще са мерките, препоръчвани от Европейската комисия. По думите му за да се изпълнят мерките, е необходимо време. До края на 2020 г. Георги Терзийски смята, че ще можем да изпълним мерките и отново да внесем апликационната форма.

Подписаха договорите за надзор при строителството на тунел "Железница"

Подписаха договорите за надзор при строителството на тунел "Железница"

Както и за пътните участъци преди и след съоръжението

Държавата обаче ще продължи с избора на изпълнители и възлагане на поръчките, като сроковете, докладвани пред ЕК, остават същите.

В същото време Георги Терзийски потвърди, че съответното финансиране от Европа може да бъде пренасочено към други проекти, с алтернативни такива държавата е готова. Един от възможните варианти е именно магистралата към Калотина.

В студиото на БНТ Златка Петева, директор "Изпълнение на проекти" по ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 в Агенция "Пътна инфраструктура", обясни, че в решението по ОВОС са предписани смекчаващи мерки, които трябва да се изпълнят по време на рехабилитацията на съществуващия път Е-79. В проекта за магистрала "Струма" този път става дясно платно. Мерките не могат да бъдат изпълнени в цялост сега, тъй като пътят е без алтернатива и движението не може да бъде спряно или отбито по обходни маршрути. Тази година обаче ще се направи промяна в организацията на движението през Кресненското дефиле.

Също така ще бъдат модифицирани съществуващите тръбни водостоци по участъка, които ще позволят преминаването на животни под платното за движение, ще бъдат поставени огради за ограничаване на достъпа на животни до пътното платно, ще се поставят мрежи за птици. Целта е да се запази биоразнообразието в Кресненското дефиле.

Природозащитници внасят 140 хил. подписа в ЕК, за да запазят Кресна

Природозащитници внасят 140 хил. подписа в ЕК, за да запазят Кресна

Подписката се изпраща и до комисарите Вела и Крецу

Същевременно обаче трябва да бъдат изпълнени и консервационните цели, които изискват технологично време, обясни Петева.

Припомняме, че през май месец 2018 година Върховният административен съд отхвърли жалбите срещу Оценката за въздействие на околната среда (ОВОС) за изграждането на източния обход на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. Източният вариант разделя движението по магистралата на две самостоятелни и раздалечени едно от друго пътни платна. Едното ще води в посока Гърция и ще минава по сегашния път през Кресненското дефиле, който ще бъде ремонтиран. Обратно към София трасето ще минава по Кресненското плато.

Ако аутобанът, част от Паневропейски коридор номер 4, свързващ Германия и Гърция, не бъде готов до 2020 година, страната ни трябваще да връща всички пари от европейското му финансиране - над 1.5 милиарда лева.

Напрежение заради проекта имаше не само с еколози и природозащитници, но и покрай откритото древно селище открито край благоевградското село Покровник.

Продължава строителството на АМ "Струма" - разкопките не са Скаптопара

Продължава строителството на АМ "Струма" - разкопките не са Скаптопара

Нищо не пречи магистралата да мине през обекта, смятат експерти