Министърът на околната среда и водите ще преговаря за допълнителна помощ от Европейската комисия (ЕК) за справяне с проблема с мръсния въздух. Вицепремиерът по климатични политики и министър на околната среда и водите Борислав Сандов заяви в ефира на БНТ, че му предстои среща с тази цел с ръководителя на дирекцията в ЕК, която отговаря за този вид мерки. Сандов уточни, че страната ни иска например 600 млн. лв. за подмяната на отоплителните уреди на твърдо гориво с екологично, както и 60 млн. лв. за електромобили.

Той припомни, че минималната санкция, която може да бъде наложена на България от ЕК за мръсния въздух е в размер на 10 млн. лв., след което ще плащаме и по 20 млн. на година, ако не решим проблема.

Борислав Сандов каза още, че за следващия програмен период у нас през ОП "Околна среда" са заложени 800 млн. лв. за мерки в тази насока.

Като възможност за големите четири града, при които проблемът е най-голям, да се справят с проблема, Сандов препоръча въвеждането на нискоемисионни зони за автомобили. Това бил изпитан начин за намаляване на ФПЧ, доказан като мярка още от 70-те години на миналия век в Лондон.

И в малките населени места има проблем с мръсния въздух, въпреки че малко хора се отопляват с въглища. В селата обаче просто замърсяването не се мери, обясни Сандов без да коментира повече темата. Само обясни, че все пак в селата хората предпочитат да се отопляват на дърва или на ток.

Екоминистърът очаква ЕС да ни осъди на поне 10 млн. лв. за мръсния въздух

Екоминистърът очаква ЕС да ни осъди на поне 10 млн. лв. за мръсния въздух

Заради превишените нива на ФПЧ в пет града

Сандов коментира и недоволството на местните жители срещу кариерите край село Белащица, за които се твърдеше, че работят, въпреки, че концесията им е изтекла като срок, след което РИОСВ - Пловдив е извършила проверка и не е установила извършване на добивна дейност. Министърът посочи, че според него няма вариант да бъде удължен концесионният договор, но уточни, че това е в правомощията на Министерството на икономиката. Установил е обаче, че фирмата продължава дейност на съседно място, където вече се е настанила "като в бащиния". Ще има действия и със сигурност някакъв акт за това, увери Сандов.

Кариерите над село Белащица били изрядни, екоинспекцията спря производствена база

Кариерите над село Белащица били изрядни, екоинспекцията спря производствена база

Eкипи на РИОСВ направиха проверка на място

Борислав Сандов коментира на кратко и дългогодишния проблем с изграждането на АМ "Струма", като отправи всички въпроси към предишните управляващи. Според екоминистира именно там се е затлачил проблемът с оценката и управляващите не са се съобразили с оценките на ЕК. Проектът тръгва отначало и тепърва предстои издаване на ОВОС, три работни групи са сформирани. Не е изключено тунелът да се окаже най-добрият вариант, включително и за опазване на околната среда.

Борислав Сандов се надява да му стигне един мандат за АМ „Струма“

Борислав Сандов се надява да му стигне един мандат за АМ „Струма“

Ако не се вземат мерки за язовир "Огоста", може да има сериозни проблеми, каза той