Министърът на околната среда и водите ще преговаря за допълнителна помощ от Европейската комисия (ЕК) за справяне с проблема с мръсния въздух. Вицепремиерът по климатични политики и министър на околната среда и водите Борислав Сандов заяви в ефира на БНТ, че му предстои среща с тази цел с ръководителя на дирекцията в ЕК, която отговаря за този вид мерки. Сандов уточни, че страната ни иска например 600 млн. лв. за подмяната на отоплителните уреди на твърдо гориво с екологично, както и 60 млн. лв. за електромобили.
Той припомни, че минималната санкция, която може да бъде наложена на България от ЕК за мръсния въздух е в размер на 10 млн. лв., след което ще плащаме и по 20 млн. на година, ако не решим проблема.
Борислав Сандов каза още, че за следващия програмен период у нас през ОП "Околна среда" са заложени 800 млн. лв. за мерки в тази насока.
Като възможност за големите четири града, при които проблемът е най-голям, да се справят с проблема, Сандов препоръча въвеждането на нискоемисионни зони за автомобили. Това бил изпитан начин за намаляване на ФПЧ, доказан като мярка още от 70-те години на миналия век в Лондон.
И в малките населени места има проблем с мръсния въздух, въпреки че малко хора се отопляват с въглища. В селата обаче просто замърсяването не се мери, обясни Сандов без да коментира повече темата. Само обясни, че все пак в селата хората предпочитат да се отопляват на дърва или на ток.
Сандов коментира и недоволството на местните жители срещу кариерите край село Белащица, за които се твърдеше, че работят, въпреки, че концесията им е изтекла като срок, след което РИОСВ - Пловдив е извършила проверка и не е установила извършване на добивна дейност. Министърът посочи, че според него няма вариант да бъде удължен концесионният договор, но уточни, че това е в правомощията на Министерството на икономиката. Установил е обаче, че фирмата продължава дейност на съседно място, където вече се е настанила "като в бащиния". Ще има действия и със сигурност някакъв акт за това, увери Сандов.
Борислав Сандов коментира на кратко и дългогодишния проблем с изграждането на АМ "Струма", като отправи всички въпроси към предишните управляващи. Според екоминистира именно там се е затлачил проблемът с оценката и управляващите не са се съобразили с оценките на ЕК. Проектът тръгва отначало и тепърва предстои издаване на ОВОС, три работни групи са сформирани. Не е изключено тунелът да се окаже най-добрият вариант, включително и за опазване на околната среда.
blacklis7e-d
на 09.02.2022 в 10:07:49 #2Вашият приятел Румен Гайтански-Юнг-Вълкът ли ще плаща после глобата ?? А за нашите деца ще остане лунен пейзаж от токсична шлака ...
blacklis7e-d
на 09.02.2022 в 10:06:04 #1Както се гласят да направят инсинератор горящ близо 1200 тона боклуци до Павликени, да не вземе някй да сръчка ЕК и да ви ударят двойна и тройна санкция