Институтът за пътна безопасност е направил проучване в Европейския съюз относно броя на минималните задължителни часове за практическо обучение на кандидат-шофьорите. От данните излиза, че в нито една европейска страна няма повече от 30 учебни часа минимално обучение по кормуване.

Спекулациите в България относно необходимостта от повишаване на минималните часове за кормуване от 31 на 42 часа целят единствено повишаване на цената на шофьорските курсове, без да се гарантира качеството им. И в момента не е забранено да се вземат допълнителни часове за обучение, ако това се налага, заявяват от ИПБ.

Те заявяват, че е учудващо поведението и на политически отговорните лица да подкрепят браншово предложение насочено срещу българското общество, целящо единствено да аргументира повишаване на цената на обучението. До този момент не е предоставен анализ на европейския опит от страна на отговорните институции.

Също така се пренебрегва факта, че около 80% от курсистите си взимат практическия изпит от първия път. Ако обучението не е качествено, тогава трябва да променим изискванията при изпита и корупционната среда и едва тогава да се проведе дискусия дали е необходимо увеличаване на минималните практически часове за кормуване, заявяват от Института.

Ето и таблица с данните за шофьорските курсове: 

Държава

Брой часове теория

Брой часове практика

Германия

14 двойни часа по 90 минути

Минимум 12 часа по 45 минути с включено градско, нощно и каране на магистрала

Франция

Няма задължителни часове

Минимум 20 часа, с препоръка за 40 часа.

Испания

Няма задължителни часове

Според всеки конкретен случай. Заплаща се на блокове часове- 10,15,20 или 30

Унгария

Минимум от 28 часа

29 часа минимум кормуване с включени часове за градско, нощно и каране на магистрала, минимум 580 км.

Австрия

2 седмици теория

Практика в две части- 
първата част- 12 часа задължителни след 6 часа първа помощ.

 

През втората част, трябва да се изкарат още 3 курса:

Шофьорски курс от 2 по 50 минути

1 ден обучение с психолог

Шофьорски курс от 2 часа по 50 минути

Италия

Няма определен брой часове

Според всеки отделен случай, но не по-малко от 6 учебни часа по 60 мин.

Великобритания

Няма задължителни часове

Няма минимум часове, според случая., но поне 20

САЩ

24 часа теория

24 часа кормуване

Във връзка с предложенията за промени в системата на обучение на новите шофьори браншът се раздели на две. Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България, Съюзът на преподавателите по автомото подготовка, Националният автоинструкторски съюз, Българската асоциация на пострадали при катастрофи, Българското обединение на шофьорите настояват часовете практика за бъдещите шофьори да бъдат 42, да се увеличат часовете на извънградското шофиране и скоростен път, да има повече часове на магистрала, да има часове в ранната и тъмната част на денонощието и движение в тапи.

С изминати 200 км не се става шофьор, особено ако си гледаш телефона

С изминати 200 км не се става шофьор, особено ако си гледаш телефона

Автоинструктори искат цялостна реформа на обучението

Увеличаването на часовете по кормуване, както и въвеждането на симулатори веднага беше пресметнато от бизнеса като увеличение на шофьорските курсове с поне 300 лв

Съюзът на българските автомобилисти също не подкрепя драстичното увеличение на броя на часовете в курсовете за подготовка на водачи и посочват като проблем самия изпит за придобиване на свидетелство за управление на МПС, който бил решаващият етап.