Ако България реши да закупи 16 изтребителя F-16, вторите 8 самолета ще са на много по-ниска цена, отколкото първите 8.
Това заяви пред Faktor.bg Джеймс Робинсън - директор "Международно бизнес развитие на F-16" в компанията "Локхийд Мартин", бивш пилот от американските ВВС.

"Има я цената на самите изтребители, има и цена, която е за закупуването на първите изтребители. Например - логистично оборудване. Следващите 8 изтребители вече ще бъдат на много по-ниска цена, с много по-ниски разходи, отколкото първите осем." - коментира Джеймс Робинсън.

Той допълва, че в продължение на десетилетия няма да се изисква обновяване на авиониката и компютрите, а поддръжката ще бъде изпълнявана от българските ВВС в авиобазата "Граф Игнатиево".

Същевременно обучението на българските пилоти, които ще летят с изтребителите F-16 Block 70, е част от договора - то ще се извършва в САЩ.

Депутатите гласуваха мандат за преговори със САЩ

Депутатите гласуваха мандат за преговори със САЩ

Решението мина с гласовете на ГЕРБ, ДПС, ВМРО

"Този самолет използва радара, който е разработен за F-35 и F-22. Имаме напреднали компютри за мисии, има обновени условия за пилотите. Това е единственият изтребител в тази поръчка, който има способността да спаси пилота, ако той загуби съзнание чрез автоматична система за избягване на удар в земята. Ако налягането е прекалено високо и пилотът не се раздвижи, спускайки се стремглаво към земята, самолетът автоматично избягва сблъсъка със земята и се издига отново нагоре. Невероятно е това. Вече е спасил живота на осем пилоти по света." - пояснява представителят на "Локхийд Мартин".

По-рано от Атлантическия съвет на България предложиха страната ни да се стреми към придобиване на цяла ескадрила от 14 или 16 самолета.

"През 2016 и 2018 г. Народното събрание одобри варианти на Проект за инвестиционен разход за придобиване на нов тип боен самолет, предвиждащи придобиване на 16 бойни самолета и утвърждаващи финансова рамка за първите 8 от тях, с хипотезата, че получаването на втората партида самолети ще започне 6-8 години след сключването на първия договор." - напомнят от АСБ.

"Атлантическият съвет на България споделя оценката за високия риск, съпътстващ разделянето на проекта за придобиване на нови бойни самолети на две части и счита, че сключването на договор за придобиване на ескадрила самолети (14 или 16), по примера на Словакия, макар и разсрочено във времето, има редица предимства.
По този начин придобиваме с една процедура ескадрила самолети, като се избягва рискът закупуването на втората партида да се забави във времето, коeто ще има неблагоприятно отражение върху способностите на бойната ни авиация в перспектива." - се казва в официална позиция на атлантиците.

От АСБ подчертават, че така въпросът за придобиването на нови изтребители ще бъде решен и ще може усилията да бъдат насочени към върху придобиването на другите необходими способности в процеса на превъоръжаването на българските въоръжени сили.

"Придобиването с една процедура на ескадрила самолети ще доведе и до по-бързо снемане от въоръжение на старите съветски самолети МиГ-29 и Су-25 и следователно - до минимизиране на разходите за техния ремонт и поддръжка." - допълват от Атлантическия съвет.

Каракачанов: Очаква се България да иска разсрочено плащане за изтребителя Ф-16

Каракачанов: Очаква се България да иска разсрочено плащане за изтребителя Ф-16

В средата на февруари е първата среща по преговорите