Защо България е готова да забрани никаба? Под такъв въпрос BBC публикува обширна статия за разпространяващите се инициативи за забрана на бурките в страната (у нас се наложи наименованието бурка, макар коректното да е именно никаб, бел.ред.)

Британската медия напомня, че такива забрани има вече в други страни от ЕС като Белгия, Франция и Латвия, като за изходна точка у нас възприема именно Пазарджик. Напомня се, че никабът не се счита за традиционна дреха сред българските мюсюлмани, които са около 10% от населението на страната.

Закриването на лицето сред мюсюлмански жени се забелязва основно сред представителите на салафитската общност от цигани в Пазарджик, но общината се оказа в центъра на вниманието на пресата след като един от проповедниците – Ахмед Муса, три пъти бе изправян в съдебната зала по обвинения за проповядване на радикален ислям. Макар че от 70 000 жители на Пазарджик, едва около 4% са мюсюлмани, а още по-малко се намират под влиянието на Ахмед Муса, именно двайсетина жени в никаби предизвикаха безпокойството на местните власти, пише BBC.

Медията цитира думите на председателя на Общинския съвет Румен Кожухаров и на депутата от ВМРО Искрен Веселинов, които аргументират като превантивна мярка забраната с опасения от продължаваща радикализация, терористичните нападения в западноевропейските страни от последната година и продължаващия мигрантски поток.

Въпреки всички никабът не предизвикваше в България особени спорове до края на март месец, когато с призив за неговата забрана не излезе ВМРО – част от „Патриотичния фронт, която влиза в управляващата коалиция, посочва BBC и припомня, че забраната вече мина през две парламентарни комисии.

Според Димитър Бачев от Харвардския център за европейска политика забраната на никаба е част от политическата игра. Другите партии от управляващата коалиция, включително и ГЕРБ на премиера Бойко Борисов, подържат забраната, за да запазят целостта на коалицията, а на левите допада националистическата насоченост на законопроекта.

"Опасността е в създаването на порочен кръг – националистите правят от мюсюлманите изкупителни жертви и подтикват някои от тях към радикализация, което на свой ред ще доведе до още по-агресивна реторика”, предупреждава Бачев.

Една седмица след въвеждането на забраната по улиците на пазарджишкия квартал жени с покрити лица не се виждат. Местните жители обаче не желаят да разговарят с екипа журналисти.

Рамиз Сали, бивш ръководител на мюсюлманския съвет в Пазарджик, който работи в 350-годишна джамия, заявява, че на него му е все едно дали жената ще покрива лицето си или не, тъй като по каноните на исляма е достатъчно да се скрият косите.

По думите на Сали реалните проблеми в циганската общност в града са неграмотността и безработицата.

За какъв тероризъм изобщо говорят, когато половината от циганския квартал е принуден да рови в кофите за боклук, пита Рамиз Сали.

BBC цитира и думите на кмета на Пловдив Иван Тотев, че ако текстът на забраната в Пловдив бъде приет, то Мики Маус, Мини Маус и миньоните ще са първите пострадали от новата наредба. "Те са със закрити лица, реално са неидентифицирани", декларира кметът на Пловдив Иван Тотев, след което Общинският съвет на града отхвърли предложението.

Крайно десните псевдопатриотични фракции се стремят да извлекат сериозни политически дивиденти за сметка на мюсюлманите, които на фона на общата ислямофобия са лесни изкупителни жертви, заявява Джалал Фаик, секретар във Главното мюфтийство.