Във връзка с обявените вчера слаби резултати на българските ученици в Програмата за международна обмяна на учениците (PISA) и дискусиите за наболяла нужда от образователни реформи у нас, 25 бизнес организации предлагат в отворено писмо мерки за постигане на качествено образование като инструмент за развитие на икономика с добавена стойност.

В писмото се посочва, че половината от българските ученици са функционално неграмотни, като не могат да разберат смисъла на прочетен текст, да правят взаимовръзки между събития, да разчетат графика, да разпознаят фалшива новина. Бизнес организациите допълват, че резултатите програмата PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) за пореден път показват, че българското образование изостава и прави огромна част от хората неконкурентоспособни в днешния свят.

"Като работодатели ежедневно сме свидетели на скъсаната връзка между образованието и реалния бизнес и неговите нужди. Българските училища не подготвят младите хора за живота и неговите социални и икономически предизвикателства", заявяват те. Организациите изтъкват, че това има преки негативни ефекти върху бизнеса и икономиката на България. Според тях сериозни проблеми с намирането на кадри имат 70% от работодателите и бизнесът е принуден да изгражда свои академии и образователни институции, което изисква огромна допълнителна инвестиция.

В писмото се подчертава, че демографската криза и изтичането на таланти и млади хора в чужбина е най-голямото предизвикателство пред България, липсата на хора е проблем за всяка индустрия у нас и бизнесът в страната е поставен в много по-неизгодна позиция от своите конкуренти по света.

Затова 25-те бизнес организации се обединяват в подкрепа на истинска реформа в българското училищно образование и заявяват готовността си за сътрудничество с всички политически партии, държавни и местни институции. "Нека превърнем българските училища в място, което подготвя учениците за успешен личен и професионален живот в 21-ви век", зоват те.

ОИСР помага за повишаване на резултатите на българските ученици

ОИСР помага за повишаване на резултатите на българските ученици

Галин Цоков договори с Андреас Шлайхер от ОИСР допълнителни анализи и подкрепа за България

На базата на детайлни проучвания на опита на държави с високи резултати на международни оценявания и изследвания и експертни разговори за състоянието на българската образователна система организациите настояват за цялостна и амбициозна реформа със следните приоритети:

- Повишаване на качеството на базисното обучение и продължаващата квалификация на учителите и директорите

- Изработване учебни програми с нова философия, ориентирана към развиване на компетентности, а не наизустяване на предметно знание;

- Промяна на вътрешните и външни оценявания към измерване на развити компетентности, а не на заучени знания;

- Ефективно прилагане на стандарт за качество в образованието и система на добавената стойност на училищата;

- Гарантиране на повече автономност, ресурси и подкрепа за училищата, но и поемане на отговорност от тях за резултатите на учениците;

- Взискателен и професионален подбор на учителите и директорите на база необходимите за професията компетентности;

- Обективна и справедлива оценка на работата на учителите и директорите на база резултати, а не административни изисквания.

Бизнес организациите развиват отделните си идеи и в детайли. Те изтъкват, че учителите и качественото преподаване са най-важният фактор за развитието на уменията на учениците, а от директорите зависи ефективното управление на училищните екипи и ресурси. Според организациите към момента първоначалното обучение и продължаващата квалификация на училищния персонал до голяма степен не са съобразени с изискванията на съвременния свят. Те допълват, че са нужни смела промяна на подготовката на учителите и директорите, оценка на качеството на продължаващата квалификация и осигуряване на ефективни допълнителни обучения. В отвореното писмо, че заявява още, че подборът на кандидати за учители и директори, както и последващата регулярна оценка на работата и постиженията им, трябва да се извършват по-взискателно и да се базират на необходими за професията умения и реални резултати, а не на административни изисквания.

Освен директорите и учителите, важен човешки ресурс в образованието са психолозите, помощник-учителите, ресурсните учители, логопедите, медиаторите, експертите в регионалните управления на образованието, които подкрепят учителите, и всички други специалисти, които работят за това учениците да се чувстват добре в училище и да реализират потенциала си. Тези специалисти често са неглижирани както от гледна точка на заплащане, така и на останали условия на труд, което оставя учителите без подкрепа при работата с децата и младежите, смятат също бизнес организациите.

Те посочват още, че учебната програма не развива у българските ученици знания, умения и нагласи, необходими за живот и реализация в 21-ви век. Организациите добавят, че има нужда от цялостно преосмисляне и предефиниране на целите на образователния процес, въз основа на което следва да се изготвят изцяло нови учебни програми и учебни планове. Те заявяват, че съвременните учебни програми отчитат всички фактори, които влияят върху ученето на учениците, взимат предвид изискванията на бъдещия свят, както и интересите и нуждите на различните деца и младежи. Новите учебни програми водят след себе си и нов начин на оценяване на знанията и уменията на учениците. В писмото се изтъква, че оценяването през учебната година и на националните изпити вече не трябва да измерва основно възпроизведена информация, заучени теории и готови отговори, а да стимулира мисленето и креативността на учениците.

Според организациите, освен че България все още отделя нисък процент от БВП за сектора, няма доказателства, че инвестираните пари имат възвръщаемост. Те уточняват, че държавните и местните институции трябва да имат добре планирани индикатори за изпълнение на политиките си, а образователната система и обществото да получават ясна картина за ефекта от вложените средства.

МОН доволно от новите умения на младежите, но пазарът на труда не ги използвал

МОН доволно от новите умения на младежите, но пазарът на труда не ги използвал

Проучване на ОИСР ни поставя в първите 20%

Според бизнес организациите е ключово оценката на работата на цялата образователна система и на учителите и директорите да се извършва на база обективни и прозрачни критерии, които отчитат резултати, а не изготвени документи или други административни дейности. Като важен аспект те определят ефективното въвеждане на стандарт за качество в образованието, както и на системата на добавената стойност, така че да има прозрачна информация за напредъка на всяко училище.

"Съзнаваме, че реформата в образованието е дългосрочен ангажимент, който включва непопулярни мерки. Ако те не бъдат предприети обаче, обричаме още десетки поколения български деца и младежи да не получат възможност за щастлив живот и успешна професионална реализация", се подчертава в отвореното писмо.

Като представители на бизнеса, организациите поемат ангажимент да подкрепяме усилията на националните и местни институции за качествено образование за всички деца в България. "В тези турболентни политически времена ние призоваваме за надпартиен консенсус за реформи свързани с подобряването на образованието в страната ни. Ние вярваме, че разговорът днес не трябва да се ограничава до посочване на проблема, но трябва да говорим за решенията, които могат да направят България една от страните с най-добро образование в света в следващите десетилетия", обясняват още те.

Отвореното писмо е подписано от следните организации:

Американо-Българска бизнес асоциация - ABBA

Американска търговска камара в България - AmCham

Асоциация за иновации, бизнес услуги и технологии - AIBEST

Браншова камара на дървообработващата и мебелната промишленост

Българо-румънска търговска промишлена палата

Българската асоциация за дялово и рисково инвестиране - BVCA

Българска асоциация по информационни технологии - БАИТ

Българската асоциация на комуникационните агенции - БАКА

Българската асоциация за кръгов текстил - БАКТ

Българската асоциация на ПР агенциите - БАПРА

Българска асоциация за софтуерните компаниите - БАСКОМ

Българската асоциация за управление на хора - БАУХ

Български клъстер за дигитални решения и иновации в здравеопазването - DHI Cluster

Българската предприемаческа асоциация - BESCO

Българска работодатеслка асоциация иновативни технилогии - БРАИТ

Българска стопанска камара - БСК

Българска финтех асоциация

Български Форум на Бизнес Лидерите

Германо-българската индустриална търговска камара - AHK

ИКТ - Клъстер

Професионална асоциация по роботика, автоматизация и иновации - PARAi

Сдружение за модерна търговия

Сдружение на фамилния бизнес - FBN

Endeavor Bulgaria

IAB България