Оперативна ефективност, ценова ефективност, потенциална продължителност на използване на самолета.
Това са заложените критерии за избор на нов тип боен самолет, според презентацията на проф. Тодор Тагарев - министър на отбраната в периода 13.03.2013 - 29.05.2013 г. пред временната комисия за изтребителя.
Заложените оперативни изисквания са за въздушно патрулиране, въздушно разузнаване, действие по земни и морски цели, радио-електронна борба. Това е предложението на Борда за управление на проекта от 1.08.2016. Търсени са самолети с адекватни характеристики.
Заложени са параметри за въоръжение и боеприпаси, за инфраструктура, за капацитет за обслужване и ремонт и за оперативна съвместимост. Моделът за оценяване на алтернативи включва военно сътрудничество като принос на страната доставчик към изграждането и поддържането на оперативни и специфични тактически способности. Записано е и индустриално участие, а именно сигурност и навременност на доставките и поддръжката.
Цената на жизнения цикъл на изтребителя се определя по строго специфична формула, в която влиза цена на придобиване и годишна цена на поддръжката. В модела на изтребител от 1.08.2016 е включена, както остатъчната стойност, така и очакваният живот, което пък означава, че има дублиране на съображения. В модела от октомври 2016 отпада критерият остатъчна стойност. Необходим нальот за многоцелеви изтребител е 180 летателни часа на пилот годишно.
При 16 самолета могат да бъдат осигурени по 80 летателни часа на пилот годишно.
В становището си до депутатите Тодор Тагарев е категоричен, че включването на Института по отбрана в оценката на проекта е допринесло за решаване на част от проблемите в първоначалния вариант на потенциално нужния нов тип боен самолет.
Становището на ИО съдържа предложение до ръководството на МО как да бъде определен окончателният модел за оценка на алтернативите, а именно да се отчетат всички ключови съображения, да се извърши експертно оценяване на адекватно равнище, както и да се извърши по-прецизно сравняване на алтернативите.