Работна група към Министерство на образованието предлага облекчаване на условията за прием във висши учебни заведения за архитекти - те вече да не се явяват на изпити по математика и рисуване, а да могат да кандидатстват с проект, който да представят .

Това е обсъдено на работна група към Министерство на образованието, която е провела вчера първото си заседание. В работната група влизат представители на Камарата на архитектите в Бългаиря, МРРБ, Националната агенция за оценяване и каредитация, както и висши училища.

Предложението е с изменение и допълнение на Наредбата за държавните изисквания към обучението по архитектура да се въведе автономия на университетите, така че те да могат да формират собствени критерии за прием. Целта на инициативата е подобряване качеството на архитектурното образование в синхрон със световните и европейски тенденции.

Архитекти и геодезисти искат вето върху Закона за устройство на територията

Архитекти и геодезисти искат вето върху Закона за устройство на територията

Промени били „подпъхнати“ между първо и второ четене на Закона

Инициативата за нормативната промяна е на Камарата на архитектите в България (КАБ). Като още през 2021 г. тя внесе в МОН предложения за изменения в наредбата, които предвиждат възможност всеки университет да определя автономно изискванията и критериите за прием по специалността "Архитектура". Предлага се да отпадне изискването за задължителни писмени конкурсни изпити по математика и рисуване, като академичните съвети получават правото да дефинират сами конкретните условия за прием на студентите. Това дава възможност на висшите учебни заведения да облекчат условията за кандидатстване по специалността в синхрон с практиката на много чужди университети, които изискват от кандидат-висшистите да представят единствено творческо портфолио.

За сметка на тези облекчения се предлага да бъдат повишени изискванията към студентите по време на самото обучение и при завършването. Целта е в системата на висшето образование по архитектура да остават само студентите, които показват необходимите качества за професионално развитие в сектора. По този начин университетите ще гарантират, че поддържат високо ниво на обучение и създават качествени специалисти, смятат от КАБ. От КАБ настояват и да се включи в обучението повече практически опит за студентите.