Правителството на Нидерландия може да прехвърли някои от излишните си самолети F-16 на съюзническа страна от НАТО, за да може тя на свой ред да дари своите МиГ-29 на Украйна, съобщава БГНЕС.
По информация на списание EW Magazine Хага обмисля да предостави излишни изтребители F-16MLU на съюзници от НАТО в Източна Европа, за да могат те да предоставят своите изтребители МиГ-29 на Украйна.
Порталът Aviacionline defensa твърди, че един от основните кандидати би била България, която възнамерява да пенсионира остарелите си МиГ-29 Fulcrum ("опорна точка") от 2023 г. и се интересува от наемането на ескадрила западни изтребители, за да осигури въздушната си отбрана до пристигането на първите осем образци модерни F-16 Block 70 през 2025 г.
Отговорните лица са били информирани поверително. За да стане сделката ефективна, както и всички отбранителни изделия, произведени от американски компании, Вашингтон трябва да даде своето одобрение.
От началото на войната Киев моли западните си съюзници за всякакъв вид помощ, по-специално за изтребители, за да може да се изправи срещу руските военновъздушни сили. Въпреки че украинските военновъздушни сили поискаха прехвърлянето на западни изтребители, а сега се чуват и гласове в подкрепа на тази инициатива, НАТО се отнася сдържано към идеята.
Много се говори за доставка на Украйна на самолети МиГ-29 от бившите страни от Варшавския договор, които след падането на Желязната завеса се присъединиха към НАТО. По-специално се споменават Полша, Словакия и България, където тези самолети все още са на активна служба.
В началото на юли словашкият премиер Едуард Хегер обяви, че ще дари 12 самолета МиГ-29 на украинските въоръжени сили, а в замяна ВВС на Чехия ще поемат охраната на словашкото въздушно пространство. Подобна договореност беше постигната с Полша в началото на май - тогава нейният министър на отбраната се споразумя със словашкия си колега, че полски самолети ще охраняват въздушното пространство на Словакия, ако тя предаде своите МиГ-29 на Украйна. Въпреки това няма ясни признаци, че словашкият Fulcrum е прехвърлен на Украйна. Очевидно е обаче, че резервните части от тези страни помагат за поддържането на украинските МиГ-29 в движение.
Излишните F-16MLU от Нидерландия може да се окажат на мястото на полските МиГ-29, докато пристигнат наскоро договорените корейски FA-50. Полша разполага с 36 F-16C и 12 F-16D, които, макар и много по-модерни от нидерландските изтребители, биха позволили да бъдат усвоени без големи усложнения, като голяма част от логистиката е обща.
Припомняме, според официална информация към 31 октомври военновъздушните сили на България се състоят основно от съветски самолети МиГ-29 и Су-25, които вече не подлежат на техническо обслужване и скоро трябва да бъдат снети от въоръжение.
През август служебният министър на отбраната Димитър Стоянов започна преговори с Полша за българските МиГ-29 в опит изтребителите да останат по-дълго време част от българските ВВС. Той предложи на Министерството на отбраната да сключи договор с полските военноремонтни предприятия за поддръжката на МиГ-29, за да могат машините да останат в летателна годност до 2025-2026 г. По думи на министъра в авиацията "нуждите са най-крещящи", като те включват не само самолетите, но и системите за наблюдение и инфраструктурата, като военните търсят решения с помощта както на съюзниците, така и на българските военни заводи.
България се е превърнала в един от най-големите непреки доставчици на оръжие в Украйна, продавайки рекордни количества от началото на войната, твърди украинското издание "Европейска правда", позовавайки се на "Евроактив".
Отбелязва се, че България и Унгария са единствените две държави в НАТО и ЕС, които официално отказаха да изпратят военна помощ на Украйна. Българските производители и търговци на оръжие продават своята продукция предимно в Полша и Румъния, откъдето оръжието бива изнасяно към Украйна, уточнява изданието.
На 3 ноември българският парламент одобри с мнозинство проектозакон за предоставяне на оръжие на Украйна.
ozeki
на 15.11.2022 в 22:58:16 #33За какво са ни Ф-16, то и без това няма кой да ги кара. Най-добре да мислим по-прагматично, акто всеки алкохолик в магазин за алкохол. Даваме миговете за приемане в Шенген. После ще дадем и танковете за някоя сгодна сделка, примерно ако Мерцедес отворят завод за радиатори в Перущица. С300, за какво са ни ако нямаме инвестиции в производството на лалета? Калашниците ще ги шитнем за 2 ферми за костенурки и една за миди.
babis-borisov
на 12.11.2022 в 19:41:53 #32Страната на червените фенери не ни иска в Шенген защото да и вземаме втора рака ф16
linkaln
на 11.11.2022 в 21:30:14 #31Скоро БРИКС ШОС Евразистити ЕРдоганисти, Аятоласи, ОНД , ОДКС и Ориента ще духат взаимно на САЩ
linkaln
на 11.11.2022 в 19:52:36 #30Старо руско желязо е като да си имаш умряла баба мумия като спомен от младини с млада и хубава жена, всичко е за боклука
ivan-koichev
на 11.11.2022 в 16:36:33 #29ПП. Новата кола винаги е предпочитана от старата и употребявана, спестяват се разходи за ремонт и подръжка. Десет нови Грипена плюс чертежните ефки ни решават до голяма степен проблемите за авиацията поне за две десетилетия щото има и други неотложни за армията въоръжения.
ivan-koichev
на 11.11.2022 в 16:29:36 #28Хеликоптерите не стават за гасене на големи пожари, освен за някакви селскостопански постройки, това става с БЕ-200 и подобия дето зареждат с вода без да кацат. Франция за да защити Ривиерата си от пожари май си е купила 6 бр. За Балканите на първо време и един ще е достатъчен.
Ачката
на 11.11.2022 в 15:53:59 #27alabala654 на 11.11.2022 в 13:26:03#19 Ачка, какво значение има годината на производство при положение, че няма части и поддръжка? ------------------------------ Има значение! Вземи една Опел Аскона или стара Волга, а аз ще се кача на ново БМВ или ако ще нов Хюндай. Дали няма да ми дишаш прахта?
А при летците обикновено "дишащият прахта" на другият е сваленият летец.
Не ,че съм против да се модернизираме, но поне да бяха закупили по-модерно ПВО , или хеликоптери за гасене на пожари, които така зачестиха. Останалото е просто глупаво харчене на пари, за да пълним гушката на нашите нови Господари и те да ни потупват по рамото като послушни кученца.
Tomm
на 11.11.2022 в 15:49:40 #26Алабалиста, какви украински пилоти бе, мен, като и в украинските канали пише, че полски пилоти летят основно при тях? Просто украинските са се изчерпали
Нали скоро даже се сбогуваха с един летец полковник от резерва, който беше свален на крехката възраст от ... 62 години
aleksandar-boyadzhiev
на 11.11.2022 в 15:37:25 #25Alabala, явно си тъп и трябва да ти се повтаря. Миг 29 лети в над 20 държави, за тях как има поддръжка? А като холандците ти набутат една 40 годишна скраб, ти ли ще се качиш да летиш на нея? Или ще си седи на земяна, нашите пилоти ще играят карти, пък ще ни "пазят" чужди окупатори?
nsmilitia
на 11.11.2022 в 15:32:12 #24@radostin-evtimov, а дали не ги дават директно на Украйна защото такава размяна трябва да стане с позволението на САЩ като страна производител? Едно време нали искахме уж от Израел да взимаме Ф16 с някакъв техен подобрен радар, но Щатите не дадоха. Предолагам тогава най-вече е играл икономическият интерес. Освен това щатите може и да не искат евентуално западна техника да попада в руски ръце макар и морално остаряла се видя, че диретно отиват за анализ към съюзнически държави като Иран. Аз пък викам ако има някакъв шанс да се поддържат миговете да се оставят, а на Украйна има други техника, която можем да дадем. Подобна сделка ми звучи неизгодна. Пак викам да им ги купим ако стават.
alabala654
на 11.11.2022 в 15:27:11 #23#23 - "Питам: Защо Холандия НЕ даде ДИРЕКТНО на Украйна тези изтребители" - Украйна вече 9ти месец е във война. На Украйна и трябва техника, която ВЕДНАГА да експлоатира а не след 8-9-10 месеца. Украинските пилоти (както и българските) са обучени да ползват съветско оборудване и именно поради тази причина варианта да получи Мигове е много по-добре удачен за Украйна. Защо обаче не коментираш липсата на поддръжка и части за Миговете? Можеш и Ферари да имаш, но ако нямаш гориво за него е безполезно дори и в сравнение с една Лада.
coco7
на 11.11.2022 в 15:21:37 #22Троловете на руската кочина и тук се включиха,
ozeki
на 11.11.2022 в 15:18:43 #21Сега разбрахме защо евроатлантиците ГЕРБ и ПП ще правят правитество, за да може да разоръжат армията ни до край. Западните хитреци са много заинтересовани да накарат марионетките си да се разоръжат, за да може после да продават на тях старото си въоръжение на двойна цена. Всъщност тази технология е пра стара. Още от времето на Фернандо Магелан, португалците и холандците са забелязали, че племенните вождове са готови да се разделят с цялото си злато в замяна на огледалца и други дрънкулки. Сега същите хитреци ни цакат по същия начин, защото ни третират като племена. Те са забелязали, че ако дадат 3 огледалца на вожда, той ще е готов да изсипе всичко, което племето е събирало 100г. Аз предлагам да не приемаме никакво предложение от наркодилърите на Европа, камо ли да си правят бизнес на наш гръб.
radostin-evtimov
на 11.11.2022 в 14:29:19 #20Точно така!!! F-16 "MLU" са модернизираните F-16A/B (ако не се бъркам, поправете ме) "block 15", модернизирани още през 90-те до "AM"/"BM". За какво са ни тези самолети след като ТЕ са по-стари от нашите на въоръжение СЪВЕТСКИ Миг-29А/УБ. Що за хора ще имаме във властта, че да са съгласни на такъв вариант, дори и "безплатен" да е. Безплатен обяд няма, това е ясно, а още по-ясно е, че по всякакъв начин се опитват ДА НИ ЛЕГИТИМИРАТ пред "ДЕМОКРАТИЧНИЯ" свят и ни вкарат зорлем във "Войната в Украйна". Питам: Защо Холандия НЕ даде ДИРЕКТНО на Украйна тези изтребители. Защо не ни ги дадат БЕЗ условия!?!?!
radostin-evtimov
на 11.11.2022 в 14:18:36 #19F-16A/B/C/D (независимо от block-овете) е ОСТАРЯЛ боен самолет. Защо ще попитате: Аз ще ви отговоря, макар и не като военен експерт. Служил съм във "Военно-въздушните сили" (бях оператор на РЛС (радиолокационна станция). Още тогава (2001-02) F-16 вече беше "остарял". И, не е защото е по-слаб самолет, напротив. Просто КОНЦЕПТУАЛНО този боен самолет е ИЗЧЕРПАН. СЕРИЙНИТЕ самолети НЯМАТ никакво ПОДОБРЕНИЕ по планера. Повтарям: Никакво!!!!! Даже напротив, "НОВИТЕ block"-ове (50+/52+ и т.н) ДОПЪЛНИТЕЛНО са ОБРЕМЕНЕНИ като максимална скорост и маневрени възможности, защото възможността да се увеличи лимитирания боен РАДИУС на ДЕЙСТВИЕ на базовата конструкция на този самолет, с поставянето на комформни горивни резервоари (КГР) се увеличава челното съпротивление, масата на самолета и по този начин (казано на по-прост език), "той става и по-слабо подвижен". 3) F-16 "Fighting Falcon" ("Viper") СЕ НАЛАГА от ястреби(те), които сноват над нашата държава, а не от истинските специалисти в държавата по военна техника, (ОСОБЕНО ОТ АВИАЦИОННИ СПЕЦИАЛИСТИ) И особено от тези, които МИЛЕЯТ за НЕЯ. Тоест, ТОВА е ПОЛИТИЧЕСКИ КАЗУС!!! АБСОЛЮТЕН ПОЛИТИЧЕСКИ КАЗУС. Каква е причината, мога да я скрия, но няма да го направя и вие добре я знаете. За да се харесате ПОВЕЧЕ на нашия "голям" господар в лицето на САЩ (Съединените американски щати/държави), които определят "нашата" (тяхна) политика в държавата ни. 4) Самият факт, че Нидерландия (Холандия е май по-правилно да се казва, но това е без особено значение) е "ГОТОВА ДА НИ ПОДАРИ" техните F-16, ако ДАДЕМ НАШИТЕ Миг-29А/УБ и Су-25К на Украйна означава думата ПРЕДАТЕЛСТВО (ПОСРЕДНИЧЕСТВО). Това е директен намек, че ТРЯБВА ДА ДАДЕМ нашето "старо" оръжие за са получим същото подобно старо токова от Холандия. Ако не се бъркам (???), техните "Viper"-и са дори от версиите едноместните "A" и учебно-бойните "B", модернизирани до стандарт "AM"/"BM". Това означава, че те са всъщност..., май по-стари от съветския еквивалент Миг-29А/УБ (лек фронтови изтребител) на въоръжение в България. Веднага въпрос, защо Холандия НЕ даде ДИРЕКТНО техните F-16 на Украйна, а е готова да ни ги даде на нас, ако ние (защо ли) да дадем нашите "стари" съветски на Украйна??? Това не е ли типичния подмолен начин на управляващия "елит" да ни легитимира пред "демократичния" свят, зорлем да се набием между чук и наковалня(та) и влезем във войната срещу Русия, война между два братски народа, война в която НЯМАМЕ НИКАКВА ПОЛЗА да участваме, освен КАТО ПОСРЕДНИЦИ ЗА М-И-Р. 5) Самият факт, че се игнорира казуса да закупим техника, която е по-добра И с условието "цена/качество" (дори и европейска да е тя) показва, че НИЕ (по-точно вие) ни принуждавате ДА СЛУГУВАМЕ (да сме истински зависими) ОТ НАШИТЕ "партньори" от САЩ.
aleksandar-boyadzhiev
на 11.11.2022 в 14:10:10 #18Гледам всички евроатлантически подлоги са се изпразнили поне веднъж под темата. Само за сведение, тия боклуци F16 MLU са стари самолети, минали модернизация през "близката" 1991 година. И у нас все още няма и един пилот, минал пълен курс на обучение.
58eng
на 11.11.2022 в 13:53:57 #17Брей, много розови разбирачи! Наши летци сее пбучават и сега в САЩ,а холандските F16 ще ни излезат без пари. А наземното обслуване ще има време да свикне доката дойдат новите. До тогава РФ няма да има!
alabala654
на 11.11.2022 в 13:26:03 #16Ачка, какво значение има годината на производство при положение, че няма части и поддръжка? Ако ще и 5то поколение изтребители да бяха нашите Мигове пак си струва да се заменят за такива, които можеш да ги експлоатираш.
torbalan
на 11.11.2022 в 13:21:22 #15Дано. Хем ще се отървем от руския боклук, хем българските пилоти и техници ще летят и ще се учат да потдържат F16. Като дойдат новите хората ще знаят какво правят. Пък и части, и двигатели има навсякъде.
Ачката
на 11.11.2022 в 13:13:35 #14